Säkerhetsbälte

Allmänt tekniksnack.
Jansund
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 13:10
Traktor: Belarus MTZ-82
Län: Stockholm

Säkerhetsbälte

Inlägg av Jansund » lör 14 nov 2015, 18:33

Såg en artikel i Land om säkerhet i traktor med rubriken bättre bortkommen än omkommen. Man klarar att hålla fast sig med händerna i hastighet upp till 7kmh. Då även min gamla Belarus går fortare än så tänkte jag installera säkerhetsbälte. Är det någon som gjort det och kan ge tips om montering?

hallia z
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 20 okt 2016, 22:48
Traktor: deutz 72 06
Län: Skåne

Re: Säkerhetsbälte

Inlägg av hallia z » tis 25 okt 2016, 00:28

de är ju 2 punkts bälte sk midjebälte i många traktorer idag (snickra ) ihop något själv mitt bältet från personbilar duger , elr köpa som reservdel från någon typ grammer elr liknande , ja speciellt för medåkande är de farligt hur många har bältet på i traktorn elr lastmaskinen ?

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Säkerhetsbälte

Inlägg av Mr_Smurf » tis 25 okt 2016, 08:53

Det kan vara klokt, jag har ju lyckats någon gång med att få lastarn att tvärhugga fast när man är ute å styr snö och det är något under snön, och då kör man inte fort å ändå kan man slå sig bra då man inte är förberedd på att det ska ta stopp.

hallia z
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 20 okt 2016, 22:48
Traktor: deutz 72 06
Län: Skåne

Re: Säkerhetsbälte

Inlägg av hallia z » tis 25 okt 2016, 23:57

ja såna stopp tar i hårt ,& inteså hälsosamt för traktorn elr frontlastaren ,undra egentligen om dagens moderna glashyttar tål att traktorn välter runt & inte ens en sidobalk i dörren ,så bälte är ju bra

Skriv svar