Bromsar MTZ

Allmänt tekniksnack.
mrkylen
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 jun 2011, 07:35
Traktor: Belarus 562
Län: Västra Götaland

Bromsar MTZ

Inlägg av mrkylen » sön 26 jun 2011, 07:48

Hej,
dags för första inlägget då, det här forumet verkar ju inte så stort än, men det kanske kommer med tiden.

Bromsarna på en Belarus är väl ett mörkt kapitel för många, har provat med att dra åt justerskruvarna, men det hjälper bara tillfälligt, i skogen får man se till o trycka ner stödbnen på skogsvagnen för att inte rulla iväg om man stannat i en backe.

Är det nån som har erfarenhet av att själv renovera bromsarna? Kräver det några specialverktyg, tro?

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Bromsar MTZ

Inlägg av Mr_Smurf » sön 26 jun 2011, 19:16

mrkylen skrev:Hej,
dags för första inlägget då, det här forumet verkar ju inte så stort än, men det kanske kommer med tiden.

Bromsarna på en Belarus är väl ett mörkt kapitel för många, har provat med att dra åt justerskruvarna, men det hjälper bara tillfälligt, i skogen får man se till o trycka ner stödbnen på skogsvagnen för att inte rulla iväg om man stannat i en backe.

Är det nån som har erfarenhet av att själv renovera bromsarna? Kräver det några specialverktyg, tro?
Välkommen till forumet.

Belarustraktorerna är utvecklade för att kunna lagas med spett och slägga så jag har svårt att tro att några specialverktyg behövs.

Nu får någon rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att konstruktionen är samma som för belarus 950.

Delarna är inte några problem att få tag på det är bara att beställa.

Så här är en sprängskiss:

Bild

rolfburman
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:32
Traktor: Belarus 920 1999
Län: Västerbotten

Re: Bromsar MTZ

Inlägg av rolfburman » mån 27 jun 2011, 08:27

Från 1970 har det funnits fyra modeller av bromsar till MTZ.
Två små skivor "på traktorer med plåt instrument bräda"
Två stora skivor "komm samtidigt som plast instrument brädan"
Tre stora skivor 2000 tal
Våta skivor från .3A
Men justeringen är den samma och kräver mer känsla än spesial verktyg om man inte kallar en öppen metrisk fastnyckel för skecialverktyg :lol: som våra nordamerikanska vänner.
Får du lite för mycket spel så hugger bromsen.
Mycket för mycket så har du ingen broms.
För lite så blir den varm och tvärhugger när du kört en länge bit.
Och det största problemet att få båda sidor lika :evil: .
Nu bor jag så lyckligt till att här finns det profs att tillgå, så jag har inga klagomål på bromsarna på min MTZ-920

//Rolf

mrkylen
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 jun 2011, 07:35
Traktor: Belarus 562
Län: Västra Götaland

Re: Bromsar MTZ

Inlägg av mrkylen » tor 28 jul 2011, 22:30

Tack för svaren,
det blir väl till att be den lokala återförsäljaren ta hem slitdelarna, å sen får men krypa under traktorn och börja skruva

Skriv svar