Tips om kopling och kraftuttag MTZ

Allmänt tekniksnack.
rolfburman
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:32
Traktor: Belarus 920 1999
Län: Västerbotten

Tips om kopling och kraftuttag MTZ

Inlägg av rolfburman » mån 11 apr 2011, 20:41

För er som har haft eller har problem med Kopling eller Kraftuttak så har jag några saker att förtälja.
I Rysland kan man fortfarande köpa saker med asbest vilket vi inte kunnat de senaste 30 åren.
Men eftersom även dom börjat införa vissa restriktioner för detta så kan nya MTZ traktorer beställas med Keramisk kopling och bromsband för kraftuttaget.
Förövrigt samma metod som BM använde på 700 serien när koplingen inte höll.
Desutom finns det en ny Kraftuttags växel med ett bredare bromsband på drivsidan denna sitter som standard på 12 serien.

Såg för övrigt att dessa delar saluförs av den Engelska importören.

MVH Rolf

rolfburman
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:32
Traktor: Belarus 920 1999
Län: Västerbotten

Re: Tips om kopling och kraftuttag MTZ

Inlägg av rolfburman » ons 22 jun 2011, 08:10

För er som är intreserade av vad som händer på detta område.
Det faktum att man i öst under 2000 talet börjat rundbala i samma utsträckning som här har lett till en vis utveckling på detta område.

Orginal kraftuttaget på de MTZ som sålts i sverige har 44mm breda broms/drivband och reservdels numret på hela klumpen är 80-4202020.
Sedan fins det en modell som har 32mm bromsband oc 56mm drivband reservdels nummer 85-4202020 båda dessa enheter kostar ca 2500sek på de ryska siterna.
Det har också kommit en variant med multi skivs lammel kopling, det vill säga den typ som är vanlig på väst traktorer reservdels nummer 1025-4202010.
För de flesta av oss så finns det två problem med denna enhet ;-)
1: Den behöver konstant trycks hydraulik typ MTZ-1025.
2: Priset drygt 10000sek i Ryssland.

Men man har även i öst börjat införa restriktioner på asbest vilket drivit på frågan om bättre material i banden, så enligt den som jag känner som prövat så är de drivband du kan köpa i sverige i dag betydligt bättre än de som fans för fem år sedan.

Om det är någon som vill hävda att jag far med osanning så ber jag er posta detta.

//Rolf

Skriv svar