Info D60 motor

Ryska motorer och dess delar.
motorman
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 16:42
Traktor: Belarus 525 -82

Re: Info D60 motor

Inlägg av motorman » sön 22 maj 2011, 21:30

Hej igen.

Tyvärr stämmer datan för D244 inte på D60 motorn. D60 motorn är en förkammar diesel och har helt andra spridare samt arbetar med andra tryck. Den har 125-130 bar insprutningstryck samt insprutningstajmning på 26°före ÖD. Pumpen är en vanlig radpump och ser likadan ut som på tex D240 motorn.
Resten av motorn nedanför toppen tycks vara samma som D240 med undantag att den har maxvarv 1800rpm och saknar extra balansvikter på vevaxeln, fästhålen finns där men de snålade väl i fabriken och lämnade de borta då den inte varvar så mycket.

Ha det gott.

pelleboy
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 nov 2020, 15:50
Traktor: Carman 1500
Volvo bm 430
Belarus progress 525
Län: Norrbotten

Re: Info D60 motor

Inlägg av pelleboy » sön 03 jan 2021, 16:00

kul att det löste sig!!!
Har samma problem med min, den ryker svart vid häftigt gaspådrag, varit lite svår startad men för övrigt gått bra. Tills igår.... stannade där den stod på tomgången och gick inte starta sedan, det visade sig vara slut diesel i både pumpen och finfiltret. Luftade och gick an, rengjorde både förfilter och finfilter. Provade starta och den gick i ca. 10 minuter för att sedan stanna igen. Kollade bränslet och det var slut igen i både pump och förfilter...

hallia z
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 20 okt 2016, 22:48
Traktor: deutz 72 06
Län: Skåne

Re: Info D60 motor

Inlägg av hallia z » tis 05 jan 2021, 06:10

När du luftade förmodar handpump en på matarpumpen fungerade? Kan var en sil i tanken som igensatt. kör du mackdiesel i kombination m ej full tank &väldigt litet timmar, för på grund av att rme inblandning kan långtidslagring bli problem .då är de enklare byta ut all diesel använda på sommaren elr inte alls om m den grumlig . Bättre m blankdiesel elr HVO verkar också vara bra i inte nåtproblem vad jag hört m DIESelbakterier

pelleboy
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 nov 2020, 15:50
Traktor: Carman 1500
Volvo bm 430
Belarus progress 525
Län: Norrbotten

Re: Info D60 motor

Inlägg av pelleboy » tis 05 jan 2021, 15:10

Hej! Tack för svar.
Har börjat gå igenom bränslesystemet och kan konstatera att det inte var vackert...Gul gägga i vattenavskiljaren och bränslekranarna i tanken var nästan helt plugg. Dränerade även tankarna och den dieseln var ganska grumlig. Ska nu rengöra ordentligt och byta slangar och filter .Dieseln som är i tankarna är sedan den förre ägaren, så vad dom har tankat vet jag inte. Jag själv kör endast på vinterdiesel och det har alltid fungerat bra.

hallia z
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 20 okt 2016, 22:48
Traktor: deutz 72 06
Län: Skåne

Re: Info D60 motor

Inlägg av hallia z » fre 08 jan 2021, 05:12

Go,morgon ja de blir nog bra finns väl knappt utan mackdiesel vet inte hur ni har de där på era breddgrader men här är dieseln på macken alltid 5-7% rme kan vara att rme slopas längre norrut. Vet att många som kör väldigt lite gått över till Hjvo diesel. Den är alltid blank utan rme om de står 100%.nä nu börjar jag bli traglig :mrgreen: .blir nog bra när du får de rent bra m hederliga radpump mot känsliga commonrail

pelleboy
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 nov 2020, 15:50
Traktor: Carman 1500
Volvo bm 430
Belarus progress 525
Län: Norrbotten

Re: Info D60 motor

Inlägg av pelleboy » fre 08 jan 2021, 19:02

Halloj! Fick till till det och den går bra. Stannade dock efter ca 45 min körning, luftade finfiltret med några pumptag och den startade igen. :D .Den ryker fortfarande vid tvära gaspådrag, med och utan luftfilter, så jag gissar att pumpen kanske skulle behöva justeras.

Skriv svar