Info D60 motor

Ryska motorer och dess delar.
motorman
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 16:42
Traktor: Belarus 525 -82

Info D60 motor

Inlägg av motorman » tis 26 apr 2011, 16:35

Hej.
Jag har en Belarus 525 -82 med en D60 motor. Den rycker väldigt mycket och jag misstänker att det är något med insprutningspumpen.. Den tar ingen olja och vevhusventilationen är ok. Jag har även gjort ett komptest som var väldigt jämt. Jag har även bytt spridarspetsarna till nya.
Jag söker info om hur insprutningspumpen skall vara timad samt hur mycket bränsle varje pumpelement skall ge så jag kan kolla att pumpen är ok. Söker även info om vad öppningstrycket skall vara på spridarna. Jag köpte en verkstadshandbok men den tog inte upp något om detta, typiskt.

H. Christian

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Info D60 motor

Inlägg av Mr_Smurf » tis 26 apr 2011, 19:02

Då vänder vi oss åter igen till Novosibirsks Lantbruksuniversitet..

Underhåll av högtryckspump UTN-5 (УТН-5), jag tror det ska vara rätt pump men jag är inte 100% säker..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

motorman
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 16:42
Traktor: Belarus 525 -82

Re: Info D60 motor

Inlägg av motorman » tor 28 apr 2011, 20:55

Tackar för det snabba svaret. Skall kolla lite mera på den nu i helgen.
Det finns inte något översatt till ett mera begripligt språk? Lite svårt att förstå.

H. Christian

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Info D60 motor

Inlägg av Mr_Smurf » tor 28 apr 2011, 21:09

Du har kollat så att inte bränslefiltren är täta?

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Info D60 motor

Inlägg av Mr_Smurf » fre 29 apr 2011, 18:40

Har hittat info om 144-25-УТН-5 och 144-28-УТН-5, det är pumparna som sitter på den luftkylda D144 motorn.

Jag kan scanna in det om du tror det kan vara till nytta.

motorman
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 16:42
Traktor: Belarus 525 -82

Re: Info D60 motor

Inlägg av motorman » fre 29 apr 2011, 21:11

Hej.
Vore snällt av dig om de är på ett begripligt språk. De verkar ju inte ändra på så mycket saker och något nyttigt snappar man ju alltid upp. Någon annan kan ju även de ha nytta av informationen.
Skall kolla närmare på min pump nu i helgen. Återkommer med rapport hur det gått.

MTZ 820
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:57
Traktor: MTZ 820 med 920 motor
Län: Västra Götaland

Re: Info D60 motor

Inlägg av MTZ 820 » fre 29 apr 2011, 22:47

Kollat oljan i pumpen ?
Vikterna i regulatorn kan kärva eller pumpelementena då blir det lite konstig gång.
Spridartrycket är 175 kg på 242,243 och 244 men när miljödieseln kom så sänkte
en del verkstäder i sverige trycket med 5 kg.
Har ingen uppgift på 60 motorn

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Info D60 motor

Inlägg av Mr_Smurf » mån 16 maj 2011, 17:00

Hur har det gått? Har du lyckats åtgärda felet?

Hittade följande info om belarus bränslepumpar för D144 motorn.

Det finns två typer.. Antingen "in line" där rören till spridarna sitter på rad eller "rotary" där rören sitter i en ring.

Injector Operating Pressure: 170 Kgf/cm2
Injector Retaining Nut: 72 Lbf Ft. (10 Kgf M)
High Pressure Fuel Pipe Nuts: 15 Lbf Ft. (2.1 Kgf M)

The correct starting pressure setting for the injectors is 165-169 ATMOSPHERES (170-175 Kgf/cm2)

INSTALLING THE FUEL INJECTION PUMP

In case of engines equipped with "Rotary" fuel pump, the mark "E" on the fuel pump drive shaft must align with mark "E" on the drive gear.

FUEL PUMP TIMING

Pump timing or start of injection is done by the "spill timing method".

Disconnect the high pressure pipe of number 1 injector at the fuel pump.

Turn the engine over manually until the timing indicator attached to the timing case aligns with one of the notches on the crankshaft pulley counting clockwise from the TDC (BMT) mark.

For "In Line" pump the marker must align with the 6th notch. 32° to 34° BTDC

For "Rotary" pumps the marker must align with the 3rd notch. 26° to 28° BTDC

Remove the oil filler pipe and the two bolts and tab washer that hold the drive ring to the drive gerar.

Set the throttle lever to the maximum speed setting.

Turn the fuel injection pump shaft clockwise with a wrench until fuel free of bubbles apperars at the high pressure pipe connection on the fuel pump.

Without moving the fuel pump shaft, align the fuel pump drive ring with the nearest set of holes in the drive gear and fit the two attaching bolts and tab washer.

Rotate the crankshaft clockwise manually and check that the fuel free of bubbles apperars in the pump outlet when the timing mark aligns with the correct notch on the crankshaft pulley.

Replace the oil filler pipe, high pressure line and run the engine to check for proper operation.

motorman
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 16:42
Traktor: Belarus 525 -82

Re: Info D60 motor

Inlägg av motorman » sön 22 maj 2011, 16:29

Hej.
Nu har jag fixat traktorn. Det blev en lång men lärorik skruvning...Man lär sig alltid nått.
Jag konstaterade ju att traktorn var orkeslös och rykte mycket. Då jag köpte traktorn var den i defekt skick och föregående ägare sade att kylvattnet hade sprutat ur den och han hade helt enkelt stängt av den och lämnat den åt sitt öde.
Jag började då jag köpt den med att byta topplockspackningen för den var defekt då jag öppnade motorn. Jag kunde även konstatera att spridaren på den cylinder där packningen var skadad även den var defekt och gav konstig sprutbild. Jaha trodde jag att där var felet och skruvade ihop. Motorn startade efter en del försök och gick snällt och vackert. Dock var den orkeslös och rykte en hel del.
Det var nu jag började misstänka att pumpen hade nåt fel men att hitta info om den är som bekant lite svårt. Jag kunde dock konstatera att toppen var sprucken då det börjat ryka ännu mera och det bubblade i kylvattnet. Detta gör dock inte motorn orkeslös utan det måste bero på pumpen.
Jag monterade bort spridarna från toppen och monterade tillbaka dem så de sprutade ut i luften. På dem satte jag fyra flaskor och så körde jag motorn runt med startmotorn och mätte upp hur mycket bränsle varje spridare gav. Såg direkt att samma cylinder som packningen gått på och som även toppen spruckit på gav ca 40% för lite bränsle jämfört med dom andra cylindrarna. Då jag tog bort pumpen och öppnade locket på baksidan såg jag att det pumpelementet hade sjunkit ner ca 5mm. Ja den pumpen var skrot.
Som tur var hade jag fått med en extra pump då jag köpte en reservmotor för att få ett nytt topplock. Nu är pumpen bytt, nya lager i motorn och det nya topplocket renoverat med nya styrningar och säten samt planing och inte att förglömma en provtryckning av toppen.
Jag testade även tajmningen av pumpen och det går till på följande sätt. Det finns en pinne som skall skall skruvas ur på höger sida vid svänghjulet. den föres in i hålet och motorn dras runt för hand. Då pinnen går in i hålet i svänghjulet står motorn i mitt fall 26° före ÖD och pumpen skall börja ge in bränsle. man kollar då på pumpen att den bränsle yta som bildas vid anslutningen till spridarröret rubbas. Det syns väldigt tydligt när pumpen börjar ge. Justering görs vid drevet som driver pumpen.
Nu funkar allt och det är bra ork i motorn, så mycket som nu 65 friska heppar kan ge.
Ha en trevlig sommar.

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Info D60 motor

Inlägg av Mr_Smurf » sön 22 maj 2011, 18:32

Så bra att du fick till det :)

Var det något som var samma som för D144 motorn?

Skriv svar