Sida 1 av 2

T-42 manualer

Postat: ons 19 mar 2014, 14:56
av pem
Jag har investerat i en T-42 -81:a som stått orörd i 1-2 år.

Vet inte om det finns några speciella finesser när man startar den , men jag har ström (12V) till startmotorn och den klickar till vid startförsök , men det är allt , den går inte runt !
Möjligen har den kärvat ihop när den stått oanvänd eller så är det nåt annat.
Någon nämnde att den kanske skulle ha 24V på startmotorn , kan det stämma ?

Eftersom jag inte har full koll på alla spakar, mm. så behöver jag en manual
Är det någon som vet var man hittar en sådan ? , även servicemanual vore önskvärd
Den som ligger på forumet för T-40 motsvarar inte min traktor , jag har t.ex inga spakar på
instrumentbrädan

Mvh / pem

Re: T-42 manualer

Postat: tor 20 mar 2014, 07:46
av jeek
..................................................

Re: T-42 manualer

Postat: tor 20 mar 2014, 07:59
av pem
Hej Jeek ,
Har inte dragit runt den , men jag ska försöka med det
Jag pratade igår kväll med en ägare till en likadan och han sa att den skulle ha två 12V batterier
så att man kunde förse startmotorn med 24V , det är något som är skumt , jag får nog prata mer med förra ägaren.
Tack för adressen , jag ska kolla med dom !

Re: T-42 manualer

Postat: fre 21 mar 2014, 09:15
av pem
Det löste sig med manualen , på www.Noli.se (08-53060400) hade dom en lite enklare men ganska utförlig manual för som han sa "ett par hundra kr"
Den är beställd och jag tror den kan hjälpa mig.
Jag fick även förklaring till varför olika uppgifter cirkulerar ang batterispänning till startmotorn.
Den levererades tydligen i två olika utföranden 12V resp. 24V
24V modellen ska ha ett stort relä mellan batterierna och startmotorn ska dessutom vara märkt !

Re: T-42 manualer

Postat: sön 30 mar 2014, 20:44
av Stig
Hej,

Noli tar bra betalt för sin kopierade manual men den täcker det mest väsentliga.
Manualen här stämmer vad gäller motor mm. Hytten är ju specialbyggd för Sverige så för reglagen där är det Nolis manual som gäller.

Har du kollat om den går runt med startkablar direkt till startmotorn?
Motorn drar ju mycket ström så dålig kontakt kan ge symptomen du beskriver.

Om den inte varit igång på länge så kan dieseln ha beckat ihop också.

/Stig

Re: T-42 manualer

Postat: mån 31 mar 2014, 07:08
av pem
Hej,

Jag hade många krokar ute när det gällde manual och när Noli skickade ett ex. så kom även även
en från Belkku i finland (tyvärr samma manual)

Jag tänkte dra runt den på remskivan men kom inte åt muttern för styrstagen var i vägen och hjulen var nedsjunkna i marken så det var liksom "låst" läge.
Upptäckte att generatorn hade fastnat så den drog jag loss , möjligen var det allt som behövdes för sedan fick jag den att gå runt , och efter lite luftning så startade den.

Tack för ert engagemang ! Jag hoppas kunna bidra med något senare.

/ Per-Erik

Re: T-42 manualer

Postat: mån 31 mar 2014, 17:00
av jeek
..........................................................

Re: T-42 manualer

Postat: tis 01 apr 2014, 10:45
av Stig
Hej,

Kul att den startade.
Vill bara säga av egen erfarenhet att det är bra att kolla slutväxlarna i framhjulen.
På min var det mycket glapp i lagren som till slut gjorde att kuggarna i växeln inte var i fullt ingrepp. Resultatet blev rensade kuggar och en helt ny framaxel.

/Stig

Re: T-42 manualer

Postat: tis 01 apr 2014, 14:32
av pem
Ska kolla framaxeln , bra tips !
/ Per-Erik

Re: T-42 manualer

Postat: tor 03 apr 2014, 10:42
av pem
Hej Jeek,
Ursäkta att jag inte besvarat ditt inlägg tidigare.
Jag vet inte om du var allvarlig i din kommentar , jag tog det mer som ett skämt , men så kom jag på att eftersom jag inte presenterat mig så kunde det ju vara väldigt seriöst.
Jag vet att presentationer ligger på annan plats i forumet men så mycket kan jag säga att traktorer är för mig bara en rolig hobby.
Att äga en 4-hjulsdriven har varit en dröm som jag inte trodde skulle kunna bli verklighet , så när jag fick detta tillfälle så fanns inget alternativ.

/ Per-Erik