Sida 2 av 2

Re: T-42 manualer

Postat: tor 03 apr 2014, 14:34
av Stig
Hej Per-Erik,

Vad gäller prisvärde så hamnar ju T42 långt utanför skalan. Skall man köpa något annat i rimligt skick pratar vi kanske 150 tusen.
Reservdelar finns fortfarande att få tag på.
Automatisk inkoppling av fyrhjulsdrift och inkopplingsbar diffspärr bak ger ju äkta 4 hjulsdrift.

Skall man klaga på något är det väl styrning och vändradie. Jag har dock köpt en hydraulstyrkolv och tänker plocka bort originalstyrväxeln. Orbitrolpumpen finns ju redan på plats i T42.

Min handbroms funkar inte men jag har inte plockat isär den ännu. Lamellerna är svåra att få tag i men förhoppningsvis är det bara uppsmörjning som krävs.

/Stig

Re: T-42 manualer

Postat: tor 03 apr 2014, 19:33
av pem
Jag var lite orolig för reservdelar , men det verkar ju gå ganska bra att få tag på delar utomlands till rimliga priser.
Vad är det med hydrostatstyrningen du inte tycker om ? är den inte distinkt nog
Jag är van "muskelservo" på min BM400 så jag tycker det är toppen , visserligen känns den lite sladdrig men jag är nöjd än så länge.
Hoppas du får till handbromsen med enbart smörjning , själv måste jag se över kopplingen
som har väldigt dåligt dragläge

Re: T-42 manualer

Postat: tor 03 apr 2014, 21:53
av Stig
Styrningen på min är väldigt sladdrig. När jag fick tag på en komplett styrcylinder med original P ändar för 2000:- helt ny så kändes det som ett bättre alternativ än att renovera styrväxeln som sitter där. Senare modeller av samma traktor hade den lösningen så bitarna fanns att köpa.

Muskelservo har jag på min MF 135 -67 och de bägge kompletterar varandra utmärkt. Snöplogningen är smidigare med 135:an.

Min T42 har en kraftig Trima lastare fram och så kör jag med skogskran på 3-punkten.

Kopplingen har ju en smörjnippel på sidan av växellådan. Jag vet inte riktigt vad man smörjer men om inte urtrampningslagret glider som det ska på sina splines så kan ju kopplingen hugga.

/Stig

Re: T-42 manualer

Postat: fre 04 apr 2014, 14:26
av pem
Smörjnippeln går till urtrampningslagret och den fick några tryck fett häromdan , kom ihåg att vara sparsam om du ska smörja lagret , för mycket fett kan komma på kopplingen.
Jag har inte kört något efter att jag gjorde det för jag har jobbat med lastaren och fästena på traktorn , men det blir intressant att se om det gjorde nån nytta
Jag tog bort gasolflaskan när jag kom då på att jag kanske skulle smörja urtrampningslagret
Jag är inte så förtjust i gasolvärmen så jag tänkte prova att sätta in en omvandlare 12V/230V
och använda en mindre kupe'värmare (800W)

Re: T-42 manualer

Postat: fre 04 apr 2014, 16:33
av Stig
Fungerar din gasolvärmare?
I så fall kunde jag tänka mig att köpa den.

Jag har 2 st 12volt kupévärmare från Jula. Det räcker för att hålla framrutan imfri. De är väldigt billiga i förhållande till att gå omvägen via 12 - 220V inverter.

Allra bäst är väl en modern dieselvärmare men då blir det 7000:- för en Kina variant.

/Stig

Re: T-42 manualer

Postat: lör 05 apr 2014, 09:00
av pem
Jag har inte hunnit kolla gasolen , vi går ju mot varmare tider nu så jag har många andra
saker att gå igenom om den ska vara klar innan snön kommer igen.
Blir den till salu så hör jag av mig !