Sida 1 av 2

Hydraul filter

Postat: sön 06 apr 2014, 15:37
av pem
På min nyligen förvärvade T42:a vill inte lastaren fungera som den ska.
Den rör sig knappt och definitivt bara en funktion åt gången, det verkar dessutom som om funktionerna motarbetar varandra , pumpen får jobba hårt.
Enligt vad jag kan se så är alla slangar rätt kopplade , men när jag tog upp filtret i hydraultanken
så såg plastkoppen ut som på bifogat foto.
Undrar vart plasten sitter nånstans :? Kan jag ha hittat felet ?
Förmodligen blir det väl att skruva upp både pump och ventilpaket för att få reda på det.
DSC_0162.JPG
Är det någon som har en plastkopp att sälja ?


/ Per-Erik

Re: Hydraul filter

Postat: mån 07 apr 2014, 14:53
av Stig
Den oljan har varit rejält varm.
Du kan ju prova utan filterpaket och se om det funkar då.
Lastarventilen aktiverar troligen bara en funktion i taget så så långt är det nog inget konstigt.

Hur är lastaren inkopplad?

På min är tryckröret från pumpen kapat och draget en sväng förbi lastarventilen innan oljan går vidare till original fördelningsventil till höger om stolen.

Jag köpte ny hydraulpump från Estland ca. 700:-

/Stig

Re: Hydraul filter

Postat: mån 07 apr 2014, 17:06
av pem
Jag jämförde mina slangkopplingar med Mr.Smurfs inkopplingsförslag under temat
"HJÄLP.... lyftreglering" här på forumet.
Och så vitt jag kan se så stämde det, men det är inte lätt att följa slangarna det är ju ganska trångt och dessutom tänka rätt när ventilpaketet sitter upp och ned.
Jag ska kolla hur tryckröret är draget , återkommer med det !

/ Per-Erik

Re: Hydraul filter

Postat: mån 07 apr 2014, 18:02
av Stig
En extra knepighet är ju prioriteringsventilen (tror det heter så) som sitter direkt ovanpå pumpen och som jag förstår det har till uppgift att se till att styrningen alltid får olja. Om den hängt sig blir det ju inte mycket över till något annat.

Jag har skogskranen inkopplad på spaken längst till höger och låser den i övre läge när jag kör kranen. Oljan går då till kranens ventilpaket och tillbaka. Egentligen borde det väl gå att använda mitten och vänster spak samtidigt men så länge högra spaken är låst i övre läge så funkar inte de andra.
Antar att returoljan går direkt till fri retur utan att fortsätta genom resten av ventilpaketet.

Om du har lastaren kopplad till ventilpaketet vid stolen så kan det förklara en funktion i taget beteendet.

/Stig

Re: Hydraul filter

Postat: mån 07 apr 2014, 18:22
av pem
Det är ju helt hopplöst att följa slangarna från pumpen , men jag tror att trycksidan går direkt till ventilpaketet (jag ska göra en djupdykning senare och ta reda på alla kopplingar , men nu är det
0-gradigt ute & snöslask dvs. inte roligt att meka för jag har inget garage)
Min röda hydraultank har ingen mätsticka vilket den nog borde ha , jag kan tänka mig att det har suttit en där den grövre slangen sitter som går till den vita tanken
Möjligen ville dom ha större oljevolym när lastaren monterades , annars vet jag inte varför dom satt dit den extra tanken för det är väl inte original !?
Hur som helst så ligger hela den röda tanken under oljenivån i den vita vilket kanske bildar mottryck i systemet , vad tror ni ?
DSC_0164.jpg
Jag får kolla prioriteringsventilen också , tack för dina tips Stig !

/ Per-Erik

Re: Hydraul filter

Postat: mån 07 apr 2014, 19:31
av Stig
Mätstickan sitter framför locket till filterhuset så du har nog rätt i att det är en av slangarna till extratanken som sitter i stället för den. Det finns också ett tunt ventilationsrör som går utefter tanken och mynnar under. Normalt är det atmosfärstryck i tanken.
Jag gjorde en gång misstaget att lossa stora bulten med motorn igång :evil:
Mycket olja kom ut.

/Stig

Re: Hydraul filter

Postat: mån 07 apr 2014, 19:53
av pem
Jag ska sänka nivån i den vita tanken så att det blir atmosfärstryck i röda för att se om det blir någon skillnad.
Men jag börjar ändå tro att det kommer att sluta med ett separat ventilpaket för lastaren kopplat på någon av spakarna precis som din skogskran , så funkar lastaren på min BM400 också.
Kanske bäst så , det finns ju små lättmanövrerade paket för ca 2500kr.

Undrar om bitar från plastkoppen ligger någonstans eller om den är så finfördelad i oljan att jag kan bortse från det och bara ersätta koppen ?

/ Per-Erik

Re: Hydraul filter

Postat: mån 07 apr 2014, 20:05
av Stig
Jag köpte ett ventilpaket komplett med fjärrspak från Olsson i Ellös. Kommer inte ihåg exakt vad det kostade men det var inte orimligt dyrt. Spaken sitter till höger om ratten och det funkar utmärkt.

Mitt projekt för vår och sommar är att plocka bort hela styrväxeln bredvid oljetanken och ersätta med den hydraulstyrcylinder jag köpt. Nästa steg blir kanske att flytta hydraultanken. Då kan jag tillverka en kraftigt sluttande huv så det går att se vad man gör med lastaren. Irriterande att inte kunna se spetsarna på pallgafflarna t.ex.

/Stig

Re: Hydraul filter

Postat: tis 08 apr 2014, 07:47
av pem
Beträffande svårt att se gafflarna så tyckte jag att Mr Smurfs ide' med en backkamera och bildskärm i hytten lät intressant. Men det kostar nog om man ska ha kvalitet på sånt
Har sett priser på 4000-4500kr för kvalitetssystem som tål väder och vind
Får du undan grejor så att det går att kapa ner huven så är ju det billigare , men innebär en hel del arbete , lycka till !

/ P-E

Re: Hydraul filter

Postat: tis 08 apr 2014, 09:04
av Stig
Arbetet i det här fallet hamnar på nöjeskontot. Om det hade varit annat än hobby så hade jag nog haft en modernare traktor.
Jag har tänkt på kamera. Finns ju att köpa från Kina för några hundralappar. Problemet är att många bara stödjer spegelvänd bild (backkamera). Om det skall vara riktiga grejor blir det som du säger genast dyrt.
För min del som sysslar med elektronik är handfast mekanik en bra avkoppling.

Får väl starta en ny tråd och lägga upp lite bilder.

/Stig