Hydraulik

Belarus från Lipetsk traktorfabrik
Jonke
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 06 okt 2013, 21:22
Traktor: T40 AM
Län: Västerbotten

Hydraulik

Inlägg av Jonke » tis 09 feb 2016, 21:14

Hej!

Undrar om jag kan få lite hjälp med hydrauliken på min traktor.
Det är en T40AM.

Problemet är att det är väldigt svårt att göra några små rörelser på jordbrukslyften.
Jag upplever den som allmänt klumpig.
Den har varit såhär sen jag köpte den och det är ganska irriterande när man skall skotta snö eller lyfta något.
Först måste man ha ganska höga motorvarv innan lyften går upp.
Sedan när man höjt lyften i toppläge och släpper spaken sjunker redskapet direkt till hälften och stannar där.
När man försöker sänka åker redskapet oftast i backen med en skräll. Det sista beror nog mest på att spaken gärna vill fastna i nedåtläge. Något som också gör det svårt att göra små rörelser.

Jordbrukslyften känns trots allt stark och orkar lyfta redskapen utan problem. så jag antar att pumpen borde vara ok.
Och redskapen stannar i upplyft läge (några minuter i alla fall) så det verkar inte vara nåt större läckage.

Är det någon som vet var man skall börja kolla?

MTZ 1220
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 17:18
Traktor: Agria 2800D
Län: Dalarna

Re: Hydraulik

Inlägg av MTZ 1220 » ons 10 feb 2016, 22:26

Vet att MTZ 82 vi hade va lite "klumpig" men inte så mycket som du beskriver.. Nu vet jag inte hur dom där ser ut med spaken och ev stag till regulatorn men är nog liknande som 82an med svenskhytten. Drag/lägesregleringen och dess justering påverkar också.
Vet på dom nyare så gör de mycket om de är feljusterat länkaget till spaken, som du skriver kan va svårt å få lyftarmarna o komma upp å på din tror jag de även påverkar så att armarna åker ner en bit när du släpper spaken till neutralläget :?:
Borde finnas nån av alla T 40AM(T42) ägare här på forumet som skruvat med de.

Mvh Marcus

Jonke
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 06 okt 2013, 21:22
Traktor: T40 AM
Län: Västerbotten

Re: Hydraulik

Inlägg av Jonke » tis 16 feb 2016, 18:30

Hej igen!

Nu har jag kommit ihåg att ta några bilder.
Jag verkar inte ha något länkage till mina spakar.
Spakarna sitter direkt på ventilblocket på min modell.
Det är väl en äldre modell antagligen.
I alla fall går det inte att justera något där.

Tror jag har läst nånstans om en reglerventil som styr hur mycket olja som skall gå till servon och till övrig hydralik.
Servostyrningen skall visst ha olja först.
Om det finns nån justerskruv på den kanske man kan skicka mera olja till hydraliken istället.
Jag har hittat en sprängskiss och den där ventilen verkar ska sitta direkt på pumpen.

Ska se om det stämmer nästa gång jag ska till garaget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Hydraulik

Inlägg av Mr_Smurf » ons 17 feb 2016, 21:31

Att man måste ha ganska höga varv för att den ska orka lyfta med lite fart är nog normalt för det fenomenet har jag också. Men att den trillar ner som du beskriver är inte normalt.
Du har ju tre lägen på spaken. Upp, neutralt (av), ner och flytläge där den i princip faller till backen direkt. Kan det vara ett slitet ventilpakt som gör att ner och flytläge blir typ samma?

MTZ 1220
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 17:18
Traktor: Agria 2800D
Län: Dalarna

Re: Hydraulik

Inlägg av MTZ 1220 » ons 17 feb 2016, 21:43

Tänkte mer på lyftspaken bredvid stolen.. Kan du köra lyften bak med en av spakarna i panelen? Så funkar de på gamla Mtz typ 82, 80-tals 820. Regulatorn sitter under hytten/ stolen på Mtz säkert liknande på den där.

Så kan de ju va som Mr Smurf skriver.. Vet ju på dom större kan de va kingigt så man hamnar mot/i flytläget..

Jonke
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 06 okt 2013, 21:22
Traktor: T40 AM
Län: Västerbotten

Re: Hydraulik

Inlägg av Jonke » tor 18 feb 2016, 00:55

Det där med spakarna känner jag inte igen.
Jag har inga reglage alls vid sidan av stolen och under den finns bara en bränsletank.
Ventilpaketet och allt som hör till sitter under instrumentbrädan.

Sen tänkte jag på en sak.
Om jag inte har nåt redskap kopplat.
Och försöker höja lyften så händer ingenting förrän jag höjer varvtalet till ca halv gas.
Då går den plötsligt upp med bra fart.
Det verkar inte spela nån roll om det är nån vikt på eller inte.
Det var därför jag tänkte att det kunde ha nåt med den där reglerventilen att göra.

Om man vill kan man ha spaken i lyftläge hela tiden.
Sen kan man reglera lyftrörelsen genom att lirka lite med handgasen istället.
Då kan man göra små rörelser faktiskt.
Men det funkar ju bara när man lyfter. När man sänker finns inget finlir alls.

MTZ 1220
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 17:18
Traktor: Agria 2800D
Län: Dalarna

Re: Hydraulik

Inlägg av MTZ 1220 » tor 18 feb 2016, 11:19

Okej ja som sagt är ju helt olika traktorer skillnaden är väl som BM å JD stor ;) Vad är de för årsmodell på den där? Är de med Fermohytt? Ta gärna bild på traktorn så vi får se vad du har för fint åkdon :P

MTZ 1220
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 17:18
Traktor: Agria 2800D
Län: Dalarna

Re: Hydraulik

Inlägg av MTZ 1220 » tor 18 feb 2016, 11:49

Hittade ett klipp på you tube där dom plöjer å ser ut å funka fint med lyften är de mittenspaken du kör lyften med, sänk å flytläge mot dig lyft framåt? Tror dom där nog inte har regulator för läges/draglägesreglering.. Kan nog va slitet ventilpaket på din.. Påverkar de lyft när du drar i nån av dom andra spakarna så tyder de på inre läckage, hade vi på en 820 lagom roligt när man körde skittunnan. När man körde hydraulpumpen för å fylla vagnen så kröp kolven för luckan sakta upp så skiten började rinna ut på backen :(

MTZ 1220
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 17:18
Traktor: Agria 2800D
Län: Dalarna

Re: Hydraulik

Inlägg av MTZ 1220 » tor 18 feb 2016, 11:59

Mm glömde tryck/säkerhetventilen som du skriver.. Lyften ska ju funka från tomgångsvarv så endera nåt vajsing där alternativt själva pumpen??

Jonke
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 06 okt 2013, 21:22
Traktor: T40 AM
Län: Västerbotten

Re: Hydraulik

Inlägg av Jonke » tor 18 feb 2016, 19:16

Jag vet inte hur gammal den är.
Troligen början av 70 talet.
Tidigare ägare berättade att den är direktimporterad från ryssland nån gång på 80 talet.
Det är därför den ryska hytten sitter kvar.
Hade den varit såld på en firma i Sverige hade den fått en större hytt. Plus en del andra förändringar i samband med importen.

Rysshytten var väl inte godkänd i Sverige eller hur det nu var.

Jag har skrivit lite om den här traktorn i en annan tråd längre ner på listan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Skriv svar