Laddningsproblem

Belarus från Lipetsk traktorfabrik
Fredrik
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 mar 2016, 22:35
Traktor: Belarus t-42
Län: Blekinge

Laddningsproblem

Inlägg av Fredrik » lör 31 dec 2016, 02:14

Hej.
Laddningen funkar ej på min T-42. Har mätt på generator och regulator. På två av polerna på generatorn visar voltmetern 14 volt en blå och en grön kabel går från dessa poler till regulatorns vänstra och nedre högra pol. Har även mätt på generatorns pluspol som bara visar 11 volt liksom regulatorns högra övre pol. Jag har bytt regulatorn men det funkade ändå inte.
Laddningslampan slocknar när man startar men den laddar ändå inte och amperemätaren på traktorn står på minus. Är det någon som har en ide om vad felet är är jag tacksam för svar.
MVH Fredrik

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Laddningsproblem

Inlägg av Mr_Smurf » lör 31 dec 2016, 10:29

Har du två 6v batterier i serie som det var original eller är det omgjort till två 12v batterier parallellt eller är det bara ett 12v batteri?

Vad är laddspänningen över batterierna när traktorn är igång?

Jag trodde jag hade fel på laddningen på min där det var två 12v batterier parallellt men det var bara så att generatorn var för klen för att orka ladda upp två batterier när det var en massa annat som även drog ström.

Så när jag bytte till ett 12v batteri istället med lite högre startström så orkar den ladda batteriet ordentligt och allt började funka igen.

Jag har inte riktigt förstått mig på amperemetern som sitter bakom ratten, när jag startar traktorn och inte har några lampor på så visar den något minus och ju mer strömförbrukare jag slår på ju mer + visar den på mätaren.

Fredrik
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 mar 2016, 22:35
Traktor: Belarus t-42
Län: Blekinge

Re: Laddningsproblem

Inlägg av Fredrik » lör 31 dec 2016, 11:23

Jag har 2st 12v batterier och måste nog ha det för startmotorn är på 24v.

Laddning spänningen på batterierna visar bara 11v vare sig traktorn är igång eller inte och påverkas ej av motorvarvet.

Amperemätaren i traktorn när den är igång visar på något minus och när man sätter på lyset så sjunker den ännu lägre på minus.

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Laddningsproblem

Inlägg av Mr_Smurf » lör 31 dec 2016, 11:38

Jaha, de har gjort om din till 24v system.

Då hjälper det inte dig att jag kontrollmäter spänningarna på min.

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Laddningsproblem

Inlägg av Mr_Smurf » lör 31 dec 2016, 12:07

Lite underligt att det är 24v ändå, det brukar ju vara 12v system även om startmotorn är 24v men då sitter det bara ett omkopplingsrelä typ som detta http://www.oie.se/Produkt/startrela-12- ... -83830003)

Men original ska det vara en 12v startmotor på t42:an.

Samtidigt är det inte helt ovanligt att generatorn åker på traktorer eftersom många håller på och svetsar i lastare och annat utan att koppla bort minuspolen från batteriet och då bränner man lätt generatorn om man har otur.

MTZ 1220
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 17:18
Traktor: Agria 2800D
Län: Dalarna

Re: Laddningsproblem

Inlägg av MTZ 1220 » lör 31 dec 2016, 13:27

Plockade isär en med trasigt lager för o stjäla främre huset med fästet då de va helt slut på den som satt på traktorn hela generatorn satt snett å de är ju inte så bra.. Dom där gamla är bara på 400w nya verkar ligga på 700w bör ju va bättre när de är dubbla 12v batterier. Dom är lite bökiga å plocka isär när kablarna sitter som dom gör i generatorn. Lätt att nån kabel/ringsko går sönder när de är gammalt.
Kan ju va de som hänt med din att nån kabel släppt inuti.

Fredrik
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 mar 2016, 22:35
Traktor: Belarus t-42
Län: Blekinge

Re: Laddningsproblem

Inlägg av Fredrik » lör 31 dec 2016, 16:55

Systemet är på 12v men startmotor är på 24v. funkar så ett ett start relä seriekopplar batterierna under startögonblicket.
Det kanske är generatorn som är kass. Jag har kopplat en sladd med brytare mellan pluspol och den pol som ger 14v på generatorn så när jag slår på brytaren så laddar den batterierna och amperemätaren står på plus.
Ingen permanent lösning men får funka tills jag har köpt en ny.

Fredrik
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 mar 2016, 22:35
Traktor: Belarus t-42
Län: Blekinge

Re: Laddningsproblem

Inlägg av Fredrik » sön 26 feb 2017, 21:13

Hej.
Jag har nu inhandlat en ny generator. Den såg lite annorlunda ut med bara två anslutningar. Är det någon som monterat en och vet hur den ska kopplas. Är det ett inbyggt laddningsrelä i den?
Den är köpt hos http://vana.pmkaubamaja.ee/

Alternator 14V 700W 50A BELARUS 400
Toote kood: MT4464370101
Med vänlig hälsning Fredrik

hallia z
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 20 okt 2016, 22:48
Traktor: deutz 72 06
Län: Skåne

Re: Laddningsproblem

Inlägg av hallia z » mån 27 feb 2017, 11:56

Fredrik skrev:Hej.
Jag har nu inhandlat en ny generator. Den såg lite annorlunda ut med bara två anslutningar. Är det någon som monterat en och vet hur den ska kopplas. Är det ett inbyggt laddningsrelä i den?
Den är köpt hos http://vana.Alternator 14V 700W 50A BELARUS 400
Toote kood: MT4464370101
Med vänlig hälsning Fredrik
Hej fick du inte monteringsanvisning från pmkaubamaja,? de är de somproblemet när handlar resrvdelar utomlands, inget man provkopplar på måfå, hoppas någon ger dig hjälp info,

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Laddningsproblem

Inlägg av Mr_Smurf » mån 09 apr 2018, 17:57

Hur gick det med generatorn, lyckades du koppla in den som den skulle vara?

Kollade över mitt elsystem lite mer och min generator är bytt.

Originalgeneratorn har ingen inbyggd voltregulator så då går det några kablar upp till den externa voltregulatorn och till laddlampan.

På min har de kopplat bort laddregulatorn och använder "ut"-anslutningen som kopplingsplint bara, så från generatorn går det två kablar.

Med generatorn vänd så att anslutningarna är på övre sidan så går den till vänster (4 mm2 tjock) upp till "kopplingsplinten" på regulatorn, den högra anslutningen på generatorn går upp till laddlampan på panelen.

Skriv svar