Spridartrassel..

Belarus från Lipetsk traktorfabrik
Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Spridartrassel..

Inlägg av Mr_Smurf » sön 18 mar 2018, 16:49

Har haft läckage mellan block och spridare ett tag nu sedan jag körde motorstopp med en stor isklump i snöslungan.

Så nu tänkte jag ta tag i det och byta kopparbrickan, så jag tog lös spridaren och konstaterade att det inte var någon kopparbricka. Satte dit en och drog ihop all igen.. Fortfarande läckage.. Göra om samma procedur igen och fortfarande läckage...

Efter långt funderande så kom jag på att jag hade en nyare typ av spridare som normalt inte hade kopparbricka, utan en vanlig plåtbricka med någon form av plastätning. Själva brickan var kvar på spridaren men inte plasttätningen så det var bakom den brickan som läckaget var..

Så jag pillade bort den brickan, tog bort alla plastrester och satte dit en rejäl kopparbricka och drog fast spridaren igen. När jag sedan skulle dra fast bränslerören och då gav gängorna där banjobulten ska sitta i spridaren upp istället..

Så nu är det tätt mot blocket men det läcker uppe på spridaren istället.. Det ska inte vara lätt :D

Nåja, en ny spridare är beställd i alla fall så då får vi hoppas att det slutar lyckligt tillslut, så jag inte lyckas ha sönder något annat när jag ska montera den :lol:

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Spridartrassel..

Inlägg av Mr_Smurf » sön 18 mar 2018, 17:17

Men det börjar bli lite besvärligt att hitta nya delar till LTZ traktorerna eftersom fabriken som tillverkade dom la ner 2009. :cry:

hallia z
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 20 okt 2016, 22:48
Traktor: deutz 72 06
Län: Skåne

Re: Spridartrassel..

Inlägg av hallia z » mån 19 mar 2018, 06:03

Hej,, jade kan nog vara lite knepigt m delar, (enligt länk här 7e januari till en reservdelsfirma verkade de gå få tag på en hel del :roll: :roll: , sneglade lite efter en T 16, tidigare så bra sikt på dessa maskiner, jA T25& T 16 , är väl VTZ? ((((Uppstod agromash NV nuvarande TK traktor ur VTZ Elr de är samma fabriker? Ser att de tillverkar en ska flaktraktor fortfarande!

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Spridartrassel..

Inlägg av Mr_Smurf » mån 19 mar 2018, 09:41


Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Spridartrassel..

Inlägg av Mr_Smurf » mån 19 mar 2018, 09:49

Det går hitta en hel del på ebay också från östeuropeiska säljare till helt ok priser, det var där jag hittade spridaren. De flesta slitdelar går fortfarande att få tag på och D144 motorn fanns ju även på andra traktorer än LTZ.

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Spridartrassel..

Inlägg av Mr_Smurf » mån 26 mar 2018, 18:07

Postgången i Sverige är inte den snabbaste. Det tog en dag från Minsk till Stockholm och nu har paketet varit i Sverige i 6 dagar och har fortfarande inte kommit fram.

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Spridartrassel..

Inlägg av Mr_Smurf » ons 28 mar 2018, 14:54

Tydligen så gäller de nya reglerna från första mars för alla länder utanför EU, så allt ska tullas inte bara Kinaimport.

Så jag har nog inte spridaren förrän om någon månad, tydligen har inte ens brev/paket som kommit till posten den 6:e Mars levererats än och mitt kom in den 20:e..

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Spridartrassel..

Inlägg av Mr_Smurf » ons 28 mar 2018, 15:19

Det blev en ny spridarbeställning från Põllumehe kaubamaja i Estland, 300:- för en spridare inklusive frakt.. Inte speciellt farligt tycker jag.

Smidig betalning med kort och jag fick godkänna med Mobilt Bank ID precis som när man betalar med kort online i Sverige så det var snyggt.

hallia z
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 20 okt 2016, 22:48
Traktor: deutz 72 06
Län: Skåne

Re: Spridartrassel..

Inlägg av hallia z » fre 30 mar 2018, 12:55

Ja de lät ju prisvärt, jo de går nog en del ltz i i baltikum, var väl ofta lite småjordbruk, har VTZ nåt gemensamt med ltz Elr de bara råkade ha sammA cyl 105/120| ,nuvarande 4cyl agromash motorn heter dt145, ja de har den nog vattenkyld nu,

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Spridartrassel..

Inlägg av Mr_Smurf » fre 30 mar 2018, 19:55

Motorn på T25 delar väldigt mycket med motorn i T40 eftersom det är samma fabrikat av motor, men två cylindrar mindre.

Men i övrigt är det olika delar som jag förstått det, det är samma konstruktion på bromsarna till exempel men det är andra mått på trumman.

Skriv svar