Sida 2 av 2

Re: T42

Postat: lör 15 okt 2011, 20:25
av 4wd
Mr_Smurf skrev:En griplastarvagn står på min önskelista men dom brukar vara så dyra när dom inte är helt slutkörda.

Vissa går ju använda som någon form av grävmaskin också men frågan är hur bra det funkar egentligen.
Man kan ju tillverka täckplåtar själv till gripen att gräva med.

Köpte min Nokka huggarvagn i Rydaholm för 28.000,- och visst är den glapp, men den fyller sin funktion.

Hur lång radie hemifrån är din gräns för att köp av huggarvagn ska vara intressant?, prisfråga förstås? Ska vi leta åt dej?

T42

Postat: lör 15 okt 2011, 20:33
av 4wd
T-42:an har jädra dragkraft nu i blöta marker. Har dragit loss tröskan och 165:an utan större problem.
Tycker T-42:an visar sig alltmer prisvärd.
Behöver förresten en Hitch. Hör av er om ni känner till nån.
Får jag på en lastare till T-42:an så säljer jag Ferguson. :(

Re: T42

Postat: ons 28 okt 2015, 12:34
av kalis
Hej! jag har lite problem med att min sliter vänster framhjul när man åker på asfaltsvägar lite längre, vet ej om det kan vara nåt fel i diffen/eller lådan?

Re: T42

Postat: sön 01 nov 2015, 00:52
av MTZ 820
Såg din fråga på skogsf.Ibland får man stanna och backa efter att man lagt ur 4wd på 820 för att den skall gå ur. Mekanisk inkoppling ingen lamell som på de flesta andra trakorer. Sitter ett litet lamellhus på kardanstången för att skydda framaxeln mot överbelastning. T 42 har nog samma konstruktion. Slitaget på hjulet kan bero på framvagns instaellningen.

Re: T42

Postat: sön 01 nov 2015, 21:44
av kalis
Tack för tipset, jag ska testa det, kan det vara att man kör för sällan så att det slirar.man kanske ska låta T42:an slira lite så automatiken får arbeta lite.

Re: T42

Postat: ons 04 nov 2015, 12:18
av kalis
jag fick veta att det även kunde vara skillnad på lufttrycken i däcken, fram/bak