Byte av stötstängernas gummitätningar

Belarus från Lipetsk traktorfabrik
Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Byte av stötstängernas gummitätningar

Inlägg av Mr_Smurf » sön 09 sep 2018, 11:49

Håll på att roa mig med att byta alla 16 gummitätningar som sitter vid rören till stötstängerna.

Min plan (om den funkar) är att ta bort slangen mellan insug och luftburk, ta av ljuddämparen, lossa på oljereturslangen nere på blocket, lossa på dieselreturen på dieselfiltret och ta lossa spridarrören vid bränslepumpen för att sedan bara lyfta på toppen utan att behöva ta bort grenrör och spridare för att byta gummitätningarna och sedan släppa ner toppen igen.

Hittills har jag kommit så långt att jag tagit bort "lådorna" ovanför motorn, de sitter bara med en sprint som man knackar uppåt och sedan är de lösa.

Ska försöka komma ihåg att ta bilder under operationen och posta här.

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Byte av stötstängernas gummitätningar

Inlägg av Mr_Smurf » sön 23 sep 2018, 17:55

Jag trodde man var tvungen att lyfta av toppen men det visade sig vara en enkel operation så jag skruvade bort onödigt mycket men så här kan man göra om man inte vill göra det för krångligt.

De delar som behövs per cylinder är 4 tätningar (D30-1007399) eventuellt en ventilkåpspackning (D37-1007419). Så ska man byta allt går det åt 16 tätningar och 4 ventilkåpspackningar.

1. Ta bort lådorna ovanför motorn genom att knacka sprinten uppåt.

2. Ta bort täckplåten på sidan av motorn och rengör.

3. Montera lös oljekylarens fästskruvar.
Du behöver inte plocka bort den, det räcker att lossa skruvarna så den går att vicka i sidled.

4. Skruva lös ventilkåpan på de cylindrar där tätningen läcker.

5. Skruva lös ventillyftaren som sitter med tre skruvar varav en har ett låsbläck som måste pillas lös.
Om du tar bort mer än en ventillyftare se till så du håller ordning på vilken som satt var.

6. Lyft lös stötstängerna ur rören.

7. Ta lös stötstångsrören genom att skicka dom uppåt

8. Plocka lös de nedre tätningarna om de inte lossnade när du tog ur rören.

9. Rengör rören ordentligt (Bromsrengöring brukar vara effektivt)

10. Montera den övre tätningen på röret. Röret är fasat i ena änden, det ska vara neråt.

11. Montera den undre tätningen på motorn.

12. Stoppa in röret uppifrån, passa in i den undre tätningen och knacka ner den med en gummiklubba och en 19mm långhylsa (med 1/2 öppningen mot tätningen). Den ska gå i nivå med oljekanalen i toppen.

13. Sätt tillbaka stötstänger

14. Sätt tillbaka ventillyftare, muttrarna ska dras med 40nm. Den lilla muttern ska dras mindre hårt, men jag hittade inget moment så jag drog den lite lagom och glöm inte att knacka till låsbläcket så inte muttern kan lossna.

15. Ställ in ventilspelet, 0.30 på insug och 0.35 på utblås.

16. Byt ventilkåpspackning vid behov.

17. Montera tillbaka ventilkåpa och resten av det du tagit lös.

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Byte av stötstängernas gummitätningar

Inlägg av Mr_Smurf » tis 09 okt 2018, 11:53

Inget mer oljeläckage och motorn skramlar betydligt mindre också efter ventiljusteringen, så ingreppet blev en framgång.

Skriv svar