T42, trasig yttre drivknut och p-ändar yttre

Belarus från Lipetsk traktorfabrik
johan.byn
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 15 sep 2011, 14:13
Traktor: T42
Län: Västernorrland

T42, trasig yttre drivknut och p-ändar yttre

Inlägg av johan.byn » sön 18 sep 2011, 23:31

Hej.
Har precis köpt en sådan och har lite att kika på då den gått en del..
Har ingen traktorvana men min bror är duktig på det mesta så vi tror att detta ska kunna gå bra.

Det första vi såg var att ena yttre drivknuten var slut och undrar vart man bör vända sig för att få reservdel. Sedan är vi lite osäker på hur vi går tillväga. Vi får väl kika på domkraft och 3 kvarts tums hylsor på Biltema men pallbockar, hur fixerar man traktorn (en decimeter upp eller?).. Kanske en huggkubbe kan fungera?
Sedan får vi väl förlänga dragskaftet med ett rejält järnrör för att kunna lossa bultarna.
Dela spindeln från framaxeln lär väl ge sig när sakerna kommer i dagen..

En annan sak var att pitman-armen sitter löst på styraxeln. Vet någon hur man ska komma åt den för att se hur illa det är. Det är en Prima-lastare på men hela den ska väl inte behöva tas bort.

Bägge p-stagen/p-ändarna/styrlederna är också slut så sådana behöver vi också köpa.

Generatorn är väl också lite krux med att komma åt, skopan måste väl bort men vi tror att det ger sig?

Osäker på vad jag gett mig in på och det känns lite spännande.

/Johan

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: T42, trasig yttre drivknut och p-ändar yttre

Inlägg av Mr_Smurf » tis 20 sep 2011, 18:42

johan.byn skrev:Det första vi såg var att ena yttre drivknuten var slut och undrar vart man bör vända sig för att få reservdel.
Noli och Lantbrukskonsult säljer delar till belarus traktorer, Noli kan ha lite svårt att få tag på LTZ delar eftersom de är mer inriktade mot MTZ. Lantbrukskonsult har jag inte handlat av så jag vet inte hur bra dom är på att få fram LTZ delar.

Men det finns den del folk här på forumet med kontakter, så blir det svårt att hitta delar kan du skriva en rad.
johan.byn skrev: Sedan är vi lite osäker på hur vi går tillväga. Vi får väl kika på domkraft och 3 kvarts tums hylsor på Biltema men pallbockar, hur fixerar man traktorn (en decimeter upp eller?).. Kanske en huggkubbe kan fungera?
Sedan får vi väl förlänga dragskaftet med ett rejält järnrör för att kunna lossa bultarna.
Dela spindeln från framaxeln lär väl ge sig när sakerna kommer i dagen..
Jag använder några ihopspikade plankbitar och en domkraft från en terrängbil 13 när jag lyfter. Det är en vanlig pelardomkraft med en lös klo längst upp som går på sidorna av axeln.

http://87.227.26.8/tgb/imgp2057.jpg

En hög pallbock eller en huggkubbe funkar bra för att fixera.

Bultarna brukar inte sitta så fruktansvärt så det borde inte vara så stort problem.
johan.byn skrev: En annan sak var att pitman-armen sitter löst på styraxeln. Vet någon hur man ska komma åt den för att se hur illa det är. Det är en Prima-lastare på men hela den ska väl inte behöva tas bort.
Bra fråga, nästa :)
johan.byn skrev: Bägge p-stagen/p-ändarna/styrlederna är också slut så sådana behöver vi också köpa.
Dom har jag sett på ebay tidigare, men nu hittade jag inga.
johan.byn skrev: Generatorn är väl också lite krux med att komma åt, skopan måste väl bort men vi tror att det ger sig?
Den sitter inte så besvärligt till men beroende på hur fästet till lastarn ser ut så kan det kanske bli lite besvärligt.

Lycka till :)

johan.byn
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 15 sep 2011, 14:13
Traktor: T42
Län: Västernorrland

Re: T42, trasig yttre drivknut och p-ändar yttre

Inlägg av johan.byn » mån 26 sep 2011, 23:43

Tack.
Nu har vi lossat främre växelnavet och ska höra om reservdelar. Det gick lätt att få bort lastaren om man bortser från stödbenen som var skeva mm och nu lär huven åka också. Dom hade bra pallbock på Biltema och nyckelsatsen samt domkraften tog vi där.
Inte mycket som höll upp hytten mm när lastarfästet lossades.
Köpte reservdelsboken av Noli och ska fråga dom om delar.
Generatorn verkar körd så det blir en sådan också men vi ska kika först hur det verkligen ser ut då det är ett rejält glapp.

Typiskt nog körde vi slut på diesel innan vi började och startade igen så det blev till att lufta.. handpumpen var inte så bra då vi fick pumpa ur så mycket luft.

Har annars lite trubbel med skillnaderna mellan T42 och T40-varianterna..

Vi får återkomma.

/Johan

johan.byn
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 15 sep 2011, 14:13
Traktor: T42
Län: Västernorrland

Re: T42, trasig yttre drivknut och p-ändar yttre

Inlägg av johan.byn » tis 27 sep 2011, 00:00

Undrar också om det finns någon verkstadshandbok, Noli sa att det inte fanns.

Sedan var det en stor bult (centumskruven A38389 i reservdelsboken) som satt i växelhuset och den var lös men låst, tänkte inte att vi skulle öppna huset utan behöver veta hur hårt den ska dras men det lär väl bara vara att dra lite så det är nog lugnt.

/Johan

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: T42, trasig yttre drivknut och p-ändar yttre

Inlägg av Mr_Smurf » tis 27 sep 2011, 19:13

johan.byn skrev:Har annars lite trubbel med skillnaderna mellan T42 och T40-varianterna..
Vad jag förstått är det i princip bara framaxeln som skiljer.
johan.byn skrev:Undrar också om det finns någon verkstadshandbok, Noli sa att det inte fanns.
Jag har också sökt men inte hittat någon tyvärr. Men man kommer rätt långt med sprängskisser och servicemanualen.
johan.byn skrev: Sedan var det en stor bult (centumskruven A38389 i reservdelsboken) som satt i växelhuset och den var lös men låst, tänkte inte att vi skulle öppna huset utan behöver veta hur hårt den ska dras men det lär väl bara vara att dra lite så det är nog lugnt.
Jag tror "lagom" är svaret på den frågan.

johan.byn
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 15 sep 2011, 14:13
Traktor: T42
Län: Västernorrland

Re: T42, trasig yttre drivknut och p-ändar yttre

Inlägg av johan.byn » mån 14 nov 2011, 21:41

Tackar!
Nu har vi fått till drivknuten, byt oljor, pitman armarna sitter bra m.m.

Generatorn gjorde vi också ett försök på. Bytte ett lager och allt verkade bra förutom att när vi fått tillbaks den så laddade den inte. Allt verkar fungera men ingen laddning.
Ska ta bort den senare för att se om något uppdagas när vi tar isär den igen men om inte kostar en ny, 1400 före moms. Brorsan tycker att en annan kan vara ett alternativ.
Vet någon ifall annan generator, relativt lätt kan ersätta orginalet och vilken i så fall.

/Johan

Skriv svar