Höjdinställning vid plöjning

Belarus 80, 82 samt 800 serien från Minsk traktorfabrik
Jansund
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 13:10
Traktor: Belarus MTZ-82
Län: Stockholm

Höjdinställning vid plöjning

Inlägg av Jansund » mån 28 okt 2013, 20:11

Efter att monterat nya plogspetsar på den gamla 4-skäriga tegplogen så var det dags att plöja. Efter lite letande så fann jag reglaget för draglägeskontroll och började plöja, jag har dock ett problem och det är att plogen går för djupt. Olika inställningar av spaken inom kontrollzonen gör ingen skillnad. Misstänkte att trycket var för lågt men vid 2000rpm så har jag 140bar på uttaget för tippvagn bak på traktorn, det borde räcka. Att lyfta plogen med spaken till höger om ratten går bra men använder jag reglaget för draglägeskontroll i positionen lyftläge så lyfter inte redskapet.
Mätning av hydraultryck vid olika varvtal 1000rpm=70bar, 1500rpm=110bar, 1800rpm=130bar indikerar att pumpen är dålig, men är det fler fel?
Tacksam för alla tips

MTZ 820
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:57
Traktor: MTZ 820 med 920 motor
Län: Västra Götaland

Re: Höjdinställning vid plöjning

Inlägg av MTZ 820 » ons 30 okt 2013, 22:20

I viket läge har du lyftspaken till höger om ratten när du försöker lyfta med spaken vid sidan om sitsen?
Kan du lyfta med spaken vid sitsen med väljaren dragkraft/position i läge position?

Jansund
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 13:10
Traktor: Belarus MTZ-82
Län: Stockholm

Re: Höjdinställning vid plöjning

Inlägg av Jansund » tor 31 okt 2013, 19:42

Försöker lyfta med spaken vid sidan av sitsen med lyftspaken till höger om ratten i neutral/mittenläge, plogen lättar något från marken men orkar inte inte lyfta. Att ställa reglaget i drag eller position läge gör ingen skillnad. En kanske viktig observation är att fästet till drag regulatorn är trasigt och hela regulatorn rör sig lite. Så nu hoppas jag att problemet löses med en ny hydraulpump samt ett nytt fäste 70-4614032.
Uppdatering:
Vid prov med kall motor så fungerar bägge reglagen likartat men så fort oljan blivit varmare så försämras lyftförmågan med bägge reglagen men mest med spaken till höger om sitsen.

Skriv svar