Hydraulsystemet med lägeskontroll

Belarus 80, 82 samt 800 serien från Minsk traktorfabrik
Jansund
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 13:10
Traktor: Belarus MTZ-82
Län: Stockholm

Hydraulsystemet med lägeskontroll

Inlägg av Jansund » sön 13 jul 2014, 11:11

Har problem med att trepunktslyften inte går att justera med regulatorn i området kontrollzon, oavsett inställning så åker trepunkten upp i högsta läget. Även i friläge så åker trepunkten sakta uppåt. Funktionerna med spakarna till höger om ratten fungerar (höj, sänk, flytläge, låsning).
Felet kan ha funnits länge men har blivit uppenbart efter bytet av hydraulpump (den gamla gav nästan inget tryck).
Tacksam för alla förslag på felsökning/rep
Finns det någon metod för att isolera felet, är det hydraulventilen eller regulatorn som läcker?

MTZ 1220
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 17:18
Traktor: Agria 2800D
Län: Dalarna

Re: Hydraulsystemet med lägeskontroll

Inlägg av MTZ 1220 » fre 18 jul 2014, 12:18

Hej Jansund.
Låter som regulatorn.. Kan va pilotledningen som blivit tät, skräp eller nåt.
Lycka till med felsökningen :)
Annars finns de ju alltid nytt ;)
Mvh Marcus

Rasmus
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 15 jul 2020, 09:58
Traktor: Mtz 820
Bm 320 buster
Län: Skåne

Re: Hydraulsystemet med lägeskontroll

Inlägg av Rasmus » ons 15 jul 2020, 20:02

Tjenare. Jag har liknande fel på min 820, mitt hydraulpaket fungerar inte om jag inte har lägeskontroll spaken till trepunkten förbi mitten (i hållaren) och jag får inget tryck neråt på trepunkten om jag inte drar den spaken ända bak samtidigt som jag använder hydraulspaken vid framrutan. Lägger jag hydraulspaken till trepunkten i flytläge så funkar inte hydraulspaken närmast ratten. Sänker jag trepunkten och lyfter med spaken närmast ratten så höjs trepunkten.
Nån som har en bra idé?
Har bytt tätningar i ventilblocket under ratten och smörjt upp allt som sitter fast i det

Jansund
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 13:10
Traktor: Belarus MTZ-82
Län: Stockholm

Re: Hydraulsystemet med lägeskontroll

Inlägg av Jansund » tor 16 jul 2020, 21:50

Ser att jag frågade om detta problem för sex år sen. tyvärr har jag inte löst problemet. En gissning är att det är intern läckage i regulatorn. Jag använder traktorn mest till att köra kärror och använder inte trepunkten så ofta.

Skriv svar