PTO Broms, justering

Belarus 80, 82 samt 800 serien från Minsk traktorfabrik
Jansund
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 13:10
Traktor: Belarus MTZ-82
Län: Stockholm

PTO Broms, justering

Inlägg av Jansund » mån 20 jun 2011, 17:02

Kan man justera PTO bromsen? Eller är det endast byte som gäller när den inte stannar.
Se bifogad skiss moment 7, det verkar vara två justerbara bultar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

rolfburman
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:32
Traktor: Belarus 920 1999
Län: Västerbotten

Re: PTO Broms, justering

Inlägg av rolfburman » mån 20 jun 2011, 21:49

Enligt en man jag känner som gått kurs i minsk så skall man justera enligt följande.
Det finns ett nolnings hål i manöver armen genom vilket det går att trä en M8 bult visat i tråden Byte av bromsband till kraftutag sedan drar man åt båda skruvarna för hand så hårt man törs, lossa sedan ett och halvt varv på båda skruvarna.
Om man då inte har kört så mycket värme i beläggen att de glaserat eller nött bort belägningen så skall det fungera.
Om det är rätt justerat så skall du med knapp nöd kunna vika om spaken med en hand samt spaken skall inte ligga med tryck mot plåtkanten utan förefalla vara lite glapp i ändlägena.
//Rolf

rolfburman
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:32
Traktor: Belarus 920 1999
Län: Västerbotten

Re: PTO Broms, justering

Inlägg av rolfburman » mån 20 jun 2011, 21:53

Jag skulle mistänka att det finns fler metoder för detta.
Men ja man börjar med att justera.
Sedan har det kommit ut en ny och bättre asbestfri beläggning som enligt dem som testat den fungerar mycket bättre.
//Rolf

Belarusen
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 08:48
Traktor: MTZ 82, Mtz 820, Mtz 820, Mtz 920
Län: Dalarna

Re: PTO Broms, justering

Inlägg av Belarusen » tis 21 jun 2011, 19:49

Det är väl den gängse metoden du beskriver. Det man ska tänka på är att vinkeln på hävarmen inne i bakkroppen får en för tvär vinkel om bandet är slitet. När det gäller det bromsande bandet finns det ingen annan justering än bulten under luckan. När det gäller det drivande bandet finns det på nyare modeller, efter 97- 98 ca, en grunsjustering. Snett till höger ovanför PTO skyddet sitter den. Det är en axel med splinesad låsbleck. Genom att vrida axeln och flytta om låsblecket flyttas hela bromsbandet närmre trumman, vilket ger bättre anläggningsyta på ett slitet band. Det finns även här anvisningar för hur axeln ska justeras. Grundjusteringen påverkar endast drivbandet inte bromsbandet.

Belarusen
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 08:48
Traktor: MTZ 82, Mtz 820, Mtz 820, Mtz 920
Län: Dalarna

Re: PTO Broms, justering

Inlägg av Belarusen » tis 21 jun 2011, 19:52

Om jag inte är helt felinformerad använder sig Belarus av friktionsytor från Brittiska Ferodo på den asbestfria marknaden.

rolfburman
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:32
Traktor: Belarus 920 1999
Län: Västerbotten

Re: PTO Broms, justering

Inlägg av rolfburman » tis 21 jun 2011, 21:21

Belarusen skrev:Om jag inte är helt felinformerad använder sig Belarus av friktionsytor från Brittiska Ferodo på den asbestfria marknaden.
Detta är om jag inte är helt felunderrättad på västeuropeiska och nordamerikanska marknaderna.
Men de asbestfria belägg jag såg i den Ryska butiken såg helt anorlunda ut och kom från en annan tilverkare även om det var "Original delar".
Det finns desutom pirat med och utan...
//Rolf

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: PTO Broms, justering

Inlägg av Mr_Smurf » sön 26 jun 2011, 19:25

rolfburman skrev:
Belarusen skrev:Om jag inte är helt felinformerad använder sig Belarus av friktionsytor från Brittiska Ferodo på den asbestfria marknaden.
Detta är om jag inte är helt felunderrättad på västeuropeiska och nordamerikanska marknaderna.
Men de asbestfria belägg jag såg i den Ryska butiken såg helt anorlunda ut och kom från en annan tilverkare även om det var "Original delar".
Det finns desutom pirat med och utan...
//Rolf
Om man köper från en svensk återförsäljare så får man garanterat asbestfria.

Jansund
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 13:10
Traktor: Belarus MTZ-82
Län: Stockholm

Re: PTO Broms, justering

Inlägg av Jansund » tis 15 maj 2012, 20:03

Nu har jag äntligen justerat PTO bromsen, jag valde dock att först dra åt skruvarna och sedan öppna dom tre varv för att få en bättre rörelse på handtaget. Tack för tipset.

Skriv svar