Sida 1 av 1

PTO Broms, justering

Postat: mån 20 jun 2011, 17:02
av Jansund
Kan man justera PTO bromsen? Eller är det endast byte som gäller när den inte stannar.
Se bifogad skiss moment 7, det verkar vara två justerbara bultar.

Re: PTO Broms, justering

Postat: mån 20 jun 2011, 21:49
av rolfburman
Enligt en man jag känner som gått kurs i minsk så skall man justera enligt följande.
Det finns ett nolnings hål i manöver armen genom vilket det går att trä en M8 bult visat i tråden Byte av bromsband till kraftutag sedan drar man åt båda skruvarna för hand så hårt man törs, lossa sedan ett och halvt varv på båda skruvarna.
Om man då inte har kört så mycket värme i beläggen att de glaserat eller nött bort belägningen så skall det fungera.
Om det är rätt justerat så skall du med knapp nöd kunna vika om spaken med en hand samt spaken skall inte ligga med tryck mot plåtkanten utan förefalla vara lite glapp i ändlägena.
//Rolf

Re: PTO Broms, justering

Postat: mån 20 jun 2011, 21:53
av rolfburman
Jag skulle mistänka att det finns fler metoder för detta.
Men ja man börjar med att justera.
Sedan har det kommit ut en ny och bättre asbestfri beläggning som enligt dem som testat den fungerar mycket bättre.
//Rolf

Re: PTO Broms, justering

Postat: tis 21 jun 2011, 19:49
av Belarusen
Det är väl den gängse metoden du beskriver. Det man ska tänka på är att vinkeln på hävarmen inne i bakkroppen får en för tvär vinkel om bandet är slitet. När det gäller det bromsande bandet finns det ingen annan justering än bulten under luckan. När det gäller det drivande bandet finns det på nyare modeller, efter 97- 98 ca, en grunsjustering. Snett till höger ovanför PTO skyddet sitter den. Det är en axel med splinesad låsbleck. Genom att vrida axeln och flytta om låsblecket flyttas hela bromsbandet närmre trumman, vilket ger bättre anläggningsyta på ett slitet band. Det finns även här anvisningar för hur axeln ska justeras. Grundjusteringen påverkar endast drivbandet inte bromsbandet.

Re: PTO Broms, justering

Postat: tis 21 jun 2011, 19:52
av Belarusen
Om jag inte är helt felinformerad använder sig Belarus av friktionsytor från Brittiska Ferodo på den asbestfria marknaden.

Re: PTO Broms, justering

Postat: tis 21 jun 2011, 21:21
av rolfburman
Belarusen skrev:Om jag inte är helt felinformerad använder sig Belarus av friktionsytor från Brittiska Ferodo på den asbestfria marknaden.
Detta är om jag inte är helt felunderrättad på västeuropeiska och nordamerikanska marknaderna.
Men de asbestfria belägg jag såg i den Ryska butiken såg helt anorlunda ut och kom från en annan tilverkare även om det var "Original delar".
Det finns desutom pirat med och utan...
//Rolf

Re: PTO Broms, justering

Postat: sön 26 jun 2011, 19:25
av Mr_Smurf
rolfburman skrev:
Belarusen skrev:Om jag inte är helt felinformerad använder sig Belarus av friktionsytor från Brittiska Ferodo på den asbestfria marknaden.
Detta är om jag inte är helt felunderrättad på västeuropeiska och nordamerikanska marknaderna.
Men de asbestfria belägg jag såg i den Ryska butiken såg helt anorlunda ut och kom från en annan tilverkare även om det var "Original delar".
Det finns desutom pirat med och utan...
//Rolf
Om man köper från en svensk återförsäljare så får man garanterat asbestfria.

Re: PTO Broms, justering

Postat: tis 15 maj 2012, 20:03
av Jansund
Nu har jag äntligen justerat PTO bromsen, jag valde dock att först dra åt skruvarna och sedan öppna dom tre varv för att få en bättre rörelse på handtaget. Tack för tipset.