Växling

Belarus 80, 82 samt 800 serien från Minsk traktorfabrik
Barkman
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 07 feb 2015, 19:42
Traktor: Belarus
Län: Jönköping

Växling

Inlägg av Barkman » tis 08 jan 2019, 06:22

Tänkte kolla om det kan vara fel eller om det bara jag som gör fel.
När jag ska växla så skrapar det i stort sett varje gång, ngn gång går det fint, oftast i högre hastigheter.
Det kvittar hur jag kopplar och gasar mellan dubbeltrampen osv. Tycker att jag har provat alla tips och trix. En vinnande faktor har varit att ha handgasen i botten så att motorn nästan dör mellan växlingen, men då är problemet att traktorn vill dö vid stopp(hopplöst i skogen).
Jag justerade kopplingen enligt instruktionsboken utan bättre resultat.
Finns det ngt att prova ytligare eller är det bara att vänja sig och bli bättre.

hallia z
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 20 okt 2016, 22:48
Traktor: deutz 72 06
Län: Skåne

Re: Växling

Inlägg av hallia z » lör 12 jan 2019, 04:02

HM skurrande.(räkna kuggar) är inte bra :!: .frikopplar den som den ska när du står stilla &lägger i växeln?. Är de 18/4 växellåda? . Förmodar att de är från näst högsta till högsta växeln problemet är . Använder du splittväxeln ?

Barkman
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 07 feb 2015, 19:42
Traktor: Belarus
Län: Jönköping

Re: Växling

Inlägg av Barkman » sön 13 jan 2019, 09:12

Ja, står man stilla är det inga problem. Det är generellt mellan alla växlar.
Splittväxeln, är det samma som hög och låg?

hallia z
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 20 okt 2016, 22:48
Traktor: deutz 72 06
Län: Skåne

Re: Växling

Inlägg av hallia z » sön 13 jan 2019, 10:35

Splittväxeln((mekanisk synkroniserad snabbväxel)) är en reduseringsväxel låg/hög du har i varje växel .så om du har splittlåda blir de 18 växl((17 om spärren inte bortagen så att högläget/splitt går i på den 9e högsta växeln)) om de nu en äldre 562 elr 52 50 har du inte någon splittväxeln bara 9 fram 2 bak .kan du inte lägga upp en bild + en inne i hytten så vi får se maskinen i fråga ;) .här på forumet finns gått om kunskap som kan dem bättre än jag ..

Skriv svar