Sida 1 av 2

Serie .6

Postat: fre 30 jan 2015, 13:54
av MTZ 1220
Hallå alla Belarusfans!

Ska bli intressant å se vad som e nytt på serie.6 om de bara e steg 4 avgaskrav eller om dom kommer med några fler nyheter annan växellåda kopplingsfri fram/back tex. Fjädrande framaxel kunde ju se ut som den gör på T 40 :)

Premiärvisning på Sima2015
Synd att man inte kan åka dit bara, nån annan kanske ska dit??

Mvh Marcus

Re: Serie .6

Postat: mån 15 jun 2015, 05:45
av eco-Kalle
Hej Marcus, Nya serie 6,är den på gång under året?,en kopplingsfri fram N Back hade inte varit fel ,du hade provat en 1221 kan tänka mig de är bra vrid/ råstyrka i den, upplevedes den bränslesnål? mvh Lennart

Re: Serie .6

Postat: mån 22 jun 2015, 21:38
av MTZ 1220
Hej Kalle

Vet tyvärr inte så mycket mer om .6 eller när den kommer.

Ja både 1221 å1523 då vi bytt in 820 å 920.

Så 1221 har gått som slåttertraktor med 3m bogs å tagit ca 9-13 l/h i 7-11km/h så ungefär som 820 med skillnaden att 1221 har 1000eco så gått på 1500 varv. De får väl anses som godkänt med sexan :)

Mvh Marcus

Re: Serie .6

Postat: fre 27 nov 2015, 20:02
av jeek
.......................................................................

Re: Serie .6

Postat: fre 27 nov 2015, 22:08
av MTZ 1220
Nja beror på lite på hur man jämför å vad man ska ha traktorn till visst större å rymligare lätt plats för vändbar stol finns ju med omvänd förarplats. Bra insteg i hytt, sitter högt å fint hyggliga reglage bosch ehr för lyften lite minus dock för hydraulspakarna som hamnat för långt bak enligt mig.. kort i rocken ;) men gjorde en förlängningsspak framåt till en spak (för plockarmen på balvagnen kör man hundra bal eller mer på en dag så känns de i armen). Plasseringen kan ju va med tanke på omvänd förarplats. Ljudnivån tycker jag tyvärr e rätt lika som gamla hytten lite mer isolering hade inte skadat :P
Har för mig att 1523an med semipowershift har LS hudraulik å fyra db-uttag.

Så valet mellan gamla å nya hytten e en smaksak båda funkar för mig :P

Mvh Marcus

Re: Serie .6

Postat: sön 29 nov 2015, 16:11
av MTZ 1220
Glömde skriva att 1523 har hängande pedaler så inga pedaler genom golvet som gamla hytten å hydraulisk koppling å broms.
1523.6 153 hk med semipowershift har lite längre hjulbas större hydraultank 68l mot 35l volym, 85 l pump mot 55 och som jag skrev tidigare LS o två eljoystick=4 dubbelverkande. Lyftkraft 6500kg. 250l bränslevolym å framflyttade batterier ny motorhuv
1221.6 136 hk har 28l volym å 51l pump lyfter 4300kg, 140l bränsletank så skiljer ju en hel del i övrigt mellan dom modellerna.
2022.6 201 hk 24/12 låda.
2122.6 201 hk 16/8 semipowershift standard frontpto/lyft 5.3 ton bak står de 6,5 kan va fel 2122.4 står de 8 ton?? LS o två joystick 4 dbverkande. 420l tankvolym ca 70000 euro verkar klart prisvärt :P

Re: Serie .6

Postat: tis 01 dec 2015, 11:58
av jeek
.............................................................................................................................

Re: Serie .6

Postat: tis 01 dec 2015, 23:21
av MTZ 1220
Ja fyrstegs men har ingen aning hur den funkar å köra eller om de e så att manuella e bättre, alltså sexvxl 24/12 lådan.
Ja med tanke på utrustningen som skiljer så får man väl anse den mer prisvärd helt enkelt 1523an har ju även 540 1000 540e 1000e kraftuttag + drivhjulsberoende, man byter tappen bak för eko eller vanligt varv,
Ingen koll på prissättningen men såg på Nilehn Teknik forum att nån hävdade att traktorerna blir ca 10% dyrare med avgassteg 4 om nu de stämmer.

Re: Serie .6

Postat: ons 02 dec 2015, 07:03
av eco-Kalle
tror ju mer på helmekaniska vxlådor men kopplingsfri framback m våtkoppling elr torrlamell & tex tryckluftsmanövrerad knappkoppling är ju bra, med tanke på vad de kostar renovera powerchift även (Semi) finns ju traktorer av andra märke som blir skrotade strax efer sin 5årsdag för dyrt reparera, de är väl de som är Belarus starka sida stora serier enkla prisvärda åtm varit på 4cyl , hur är de m ,5 klarar den reningen utan partikelfilter .6 ja nog dyrare men inte alla motorer, Deutz klarar många modeller utan partikelfilter =godkänd för 100 b /100%biodiesel, för några år sedan kollade på 920.4 Ny, återfösäljarn sa de gick även få m Deutzmotor hur är de idag?,

Re: Serie .6

Postat: ons 02 dec 2015, 23:37
av MTZ 1220
Iom att .5 har adblue redan bör inte .6 bli 10% dyrare tror jag. Osäker hur de med partikelfilter på .5
Verkar va MMP motorer bara från .5 förutom 3522.5 Deutz å 3525.6 får ju Cummins

Säkert fint med powershift o steglösa så länge de inte går sönder så är ju de man funderar hur Belarus egen semipowershift är i hållbarhet verkar funnits några år å sitter i 2103 gummibandaren tex.