diffspärren lägger i sig själv belarus 50s-78

Belarus 50 och 52 från Minsk traktorfabrik
halvan
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 14:48
Traktor: belarus 50s -78
David brown 885 -73
grålle -49
Län: Örebro

diffspärren lägger i sig själv belarus 50s-78

Inlägg av halvan » tis 05 mar 2013, 19:12

Diffspärren lägger i sig själv vid körning. Det händer med tätare intervaller ju varmare oljan blir i bakaxeln. Den släpper igen om man trampar ner diffspärren ett par gånger. Jag har tagit ut diffpedalen och kollat vad som händer. Det är diffdrevet som man inte kan styra med pedalen som sitter lös på en splines axel och kommer ut så långt att den krokar i diffdrevet som pedalen styr även då pedalen står i opåverkat läge.

Nu till saken jag skulle behöva få tag i en sprängskiss på hur det ser ut då det är svårt att se.
Jag misstänker att det är någon typ av sprint eller liknande som ska hålla drevet på plats som låssnat.
Tacksam för hjälp eller förslag på vart jag kan hitta sprängskisser på bakaxeln.
Har även hört om automatisk diffspärr på belarusen men jag tror inte det gäller modell 50s.

Belarus50s
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:27
Traktor: Ford 4600
Län: Västra Götaland

Re: diffspärren lägger i sig själv belarus 50s-78

Inlägg av Belarus50s » fre 17 feb 2017, 18:24

Jättegammalt inlägg men visst sitter de nån vajer som ska tröcka i diffen när hjulen är raka? eller är de bara på 52 och att de skulle va framaxeln som låser sig? har inte den typ lamell diff eller broms diff? en sån som bromsar drivaxlarna så den driver båda hjulen lite grann hela tiden:P

Skriv svar