Belarus 562 - Ingen styrning! Hjälp!

Belarus 50 och 52 från Minsk traktorfabrik
ner
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 13:52
Traktor: Belarus 562 MTZ 1985
Län: Norrbotten

Belarus 562 - Ingen styrning! Hjälp!

Inlägg av ner » sön 03 nov 2013, 18:22

Tog mig ut i skogen för att lasta ved. Svänger för att undvika ett träd, tittar bakåt för att se att vagnet tar sig förbi, tittar fram och hjulen står rakt fram oavsett hur mycket jag rattar... Så man står inte precis bra till...

Jag har lyft på locket 24 (bild 2) och det av vad jag kan känna så är kuggarna rensade på det jag markerat med A (bild 1). Ska till Norrmaskiner imorgon och se om det går att få tag på delar.

Jag gjorde ett försök att koppla styrservotuben till traktorns "vanliga" hydraulik för att få någon form av styrning. Detta fungerade inte alls bra. Jag fick med ganska mycket gaspådrag och traktorn att styra åt ett håll men inte tillbaka. Min första tanke var att styrtuben också är slut. Men jag upplever inte att traktorn har varit tungstyrd. Här gav jag upp för dagen, det tog slut dagsljus i skogen. Men jag började fundera...

Min fundering är då vad B (bild 1) fyller för syfte. Den sitter parallelkopplade med styrtuben. Då servo-hydraul-systemet är fullt fungerande i övrigt kan det vara så att B (cylindern) låser styrningen såpass att jag inte kan påverka styrningen på det sätt jag gjort nu? Något som jag inte testade i fält var att styra på ratten samtidigt som jag påverkade styrtuben åt samma håll.

Någon som har bra koll på hur denna styrsnäcka och tillhörande servosystem funkar?

Bild

Bild

ner
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 13:52
Traktor: Belarus 562 MTZ 1985
Län: Norrbotten

Re: Belarus 562 - Ingen styrning! Hjälp!

Inlägg av ner » tis 05 nov 2013, 14:01

Har nu konstaterat att de på min traktor är ombyggt från mekanisk styrning med hjälpservo till helhydraulisk styrning. Jag har tömt ut oljan i styrväxeln och drevet (A) är helt slätslipat. Finns inga brottytor och det är mer än 5 mm avstånd till snäckväxeldrevet på rattstången.

Hudraultuben (B) verkar vara den ursprungliga servotuben och parallellt med denna är det monterat en styrtub från ramen på traktorn till ena styrstaget. Denna tub var trasig. Kolven har släppt från kolvstången. En ny är beställd.

Är dock osäker på om denna ombyggnad är från fabrik, slangar och kopplingar tyder på det. Men vi hittade ingen styrtub som såg ut som min i reservdelskatalogen. Blev att beställa en universal.

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Belarus 562 - Ingen styrning! Hjälp!

Inlägg av Mr_Smurf » tis 05 nov 2013, 19:44

Noli kanske kan svara på om den är ombyggd när den svenskmodifierades eller inte.

ner
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 13:52
Traktor: Belarus 562 MTZ 1985
Län: Norrbotten

Re: Belarus 562 - Ingen styrning! Hjälp!

Inlägg av ner » ons 06 nov 2013, 20:13

Vad menas med att den svenskmodifieras?

MTZ 820
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:57
Traktor: MTZ 820 med 920 motor
Län: Västra Götaland

Re: Belarus 562 - Ingen styrning! Hjälp!

Inlägg av MTZ 820 » tis 12 nov 2013, 16:31

Fan borjan var det hjalpservo likt den tex MF och Ford hade. Hjalpservokolven paverkades mekaniskt fran ratten. Sen kom helhydraulisk styrorbitrol och hydraulisk styrkolv. Du verkar ha ett mellanting dar hjalpservokolven fyller styrorbitrolens funktion och paverkar den eftermonterade hydraulstyrkolven. Det borde inte vara fabriksmonterat.

Skriv svar