Sida 1 av 1

Belarus 562 knepig växling

Postat: sön 28 dec 2014, 12:31
av belarus89
Hej!
Jag är en nybliven ägare till en belarus MTZ 562-89.
Jag har lite svårt med att växla eftersom man vrider spaken åt olika håll, är det någon som har nått bra sätt att tänka när man växlar?

Re: Belarus 562 knepig växling

Postat: ons 31 dec 2014, 16:28
av MTZ 1220
Hej längesen jag körde vridkula å de va lite äldre modell.. Där va de som en pil å om ja minns rätt så va visaren kl. 3 vid läge för ettan å backen. För å växla mellan hög/låg kl. 9. Vxl 6 å 9 tror jag va vid kl. 12 å vxl 7 å 8 låg väl ca kl.10-11. Va över 20 år sedan så jag kan minnas fel å kan ju va annorlunda på din traktor. Du kan ju ju öva på lågvxl var du har dom olika lägena :) Om du inte får i högvxl lägg i en vxl släpp upp koppling koppla ur å försök igen dom kan va lite vrånga ibland ;)

Lycka till med växlingen :D

Mvh Marcus

Re: Belarus 562 knepig växling

Postat: ons 31 dec 2014, 18:03
av MTZ 1220
Hej igen!

Antar att din vridkula e lite mindre än den gamla modellen men din har en tydlig pil/fölängning vad jag kunde se på en bild från en 89a så principen borde va densamma..

Mvh Marcus

Re: Belarus 562 knepig växling

Postat: tor 01 jan 2015, 12:48
av Jansund
vridvxl.jpg
Jag kör ibland en traktor med denna växel och det är alltid svårt att komma ihåg hur växlarna ligger. Så om det är någon som har en lathund eller tips hur man bäst växlar så vore jag tacksam

Re: Belarus 562 knepig växling

Postat: tor 01 jan 2015, 16:25
av MTZ 1220
Tack Jansund för bilden hur vxl ligger på belarus osynkade låda 562 saknar dock hare/skölpadda alltså 9/2 vxl. Transport körning med lass brukar jag gå 6sköl till 8sköl till 8hare sen 9sköl å 9hare tex beror på vad man har bakom traktorn. Ibland börjar jag på låg 3 4 5 i med hög å så plockar man vidare i alla växlar obs kom ihåg å dubbeltrampa för att de inte ska skorra så mycket på vissa växlar missar man får man börja om :( Finns klipp på youtube när dom kör amerikanska osynklådor Eaton-fuller.. principen e lite lika. Varvtal å sånt skiljer ju men man får ju en uppfattning om hur man dubbelltrampar å plockar sig genom lådan. Alltså tex 6 neutral upp med koppling ner igen å i med 8 lika 9an å varvtalet på motorn 1000-1200 så får man i 9an utan för mycket bråk. Då går jag 8 hare till 9hare så bör va lite rull utför :P