Nybilven ägare till en MTZ-50, vad gör alla reglage?

Belarus 50 och 52 från Minsk traktorfabrik
ollejohnny
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 08 aug 2020, 21:46
Traktor: Belarus MTZ50
Län: Västerbotten

Nybilven ägare till en MTZ-50, vad gör alla reglage?

Inlägg av ollejohnny » tis 11 aug 2020, 14:24

Hejsan, har precis fått hem en Belarus, men då jag kan ytterst lite om jordbrukstraktorer så har jag ingen aning om vad alla reglage i hytten gör för nåt...
Det sitter 4 st spakar under ratten lite till höger, vad gör alla dessa? Diffspärren tror jag att jag har räknat ut är den lilla runda pedalen till höger om växelspaken. Men så finns där en annan "pedal" med en stång rätt ner genom golvet långt ut till vänster, vad går den till?
Det talas om traction-control å allt förbannat i manualerna, är detta nåt jag behöver bry mig om för att plöja ett potatisland.
Kraftuttaget har jag tolkat som att man får igång vid ett litet reglage som kan skjutas fram och bak på golvet, sen är det en stor handbromsliknande spak som kan ställa in friläge, av & på. Kan det stämma?

Tacksam för svar!

Jansund
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 13:10
Traktor: Belarus MTZ-82
Län: Stockholm

Re: Nybilven ägare till en MTZ-50, vad gör alla reglage?

Inlägg av Jansund » tis 18 aug 2020, 10:49

Jag tror du hittar svaret här
viewtopic.php?f=55&t=73

ollejohnny
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 08 aug 2020, 21:46
Traktor: Belarus MTZ50
Län: Västerbotten

Re: Nybilven ägare till en MTZ-50, vad gör alla reglage?

Inlägg av ollejohnny » ons 19 aug 2020, 08:01

Tackar för svaret, men jag har kikat igenom den där men känner mig fortfarande inte helt 100 på vad allt gör. Provade leka runt med spakarna en dag hemma här, tyckte alla gjorde samma sak, sänka 3 punkten.

hallia z
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 20 okt 2016, 22:48
Traktor: deutz 72 06
Län: Skåne

Re: Nybilven ägare till en MTZ-50, vad gör alla reglage?

Inlägg av hallia z » sön 13 sep 2020, 06:46

Hej hur går de med Mtz -50 ,något reglage du inte listat ut än? Kan du inte sända en bild på skönheten 👌 och på reglage i hytten så ska vi nog lista ut vad de är 👍jag har liknande lite nyare bara 572.mvh

dysse
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 11 aug 2020, 21:30
Traktor: Mtz 52
Län: Gävleborg

Re: Nybilven ägare till en MTZ-50, vad gör alla reglage?

Inlägg av dysse » sön 13 sep 2020, 19:43

De två spakarna till vänster reglerar frontlyften eller hydrauliska uttag bak. Sitter det ingen lyft på får man effekter på trepunkten.

Tredje från vänster ska reglera trepunkten.

Samtliga dessa har fyra lägen. Upp, låst, ned, flytande.

Den spaken längst till höger vet jag inte, jag har aldrig använt den. Jag kan kolla i manualen vid tillfälle.

Kraftuttaget regleras med spaken bredvid handbromsen. Fram/ned för på, mitten för av och uppåt/bakåt för spärr. Det lilla reglaget kopplar i/ur kraftuttaget. Den ena ger konstantsnurr, den andra regleras med bakhjulens fart.

ollejohnny
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 08 aug 2020, 21:46
Traktor: Belarus MTZ50
Län: Västerbotten

Re: Nybilven ägare till en MTZ-50, vad gör alla reglage?

Inlägg av ollejohnny » tis 15 sep 2020, 17:30

Jo nu har jag blivit lite klokare i alla fall. Köper det som @dysse säger, lastaren har separat ventilhus med vajrar till joystick, så säkert därför dom 2 till vänster verkar överflödiga. Det finns ju hydraul-uttag bak, kan jag köra dom på dessa spakar då? Den högra har jag insett att jag inte ska röra alls, den verkar vara nån slags tyngdöverföring. Men den 3e spaken börjar jag smått förstå mig på nu.
Men det är några reglage på golvet nere till höger som fortfarande är lite obekanta.
Inked117220732_1173245306377581_7852606232364825138_n (1)_LI.jpg
Den lila-markerade går till kraftuttaget, så mycket vet jag. Men ena läget är alltså konstant och det andra följer bakaxeln? När du säger "spärr" på kraftuttaget, då är det alltså helt låst?

Sen är det oklart vad den lilla blå-markerade omställaren gör, tror den har med tyngdöverföringen att göra också. Typ höger/vänster lyftarm. Och sist den vit-markerade har jag ingen som helst aning vad den gör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

dysse
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 11 aug 2020, 21:30
Traktor: Mtz 52
Län: Gävleborg

Re: Nybilven ägare till en MTZ-50, vad gör alla reglage?

Inlägg av dysse » ons 16 sep 2020, 22:27

ollejohnny skrev:
tis 15 sep 2020, 17:30
Jo nu har jag blivit lite klokare i alla fall. Köper det som @dysse säger, lastaren har separat ventilhus med vajrar till joystick, så säkert därför dom 2 till vänster verkar överflödiga. Det finns ju hydraul-uttag bak, kan jag köra dom på dessa spakar då? Den högra har jag insett att jag inte ska röra alls, den verkar vara nån slags tyngdöverföring. Men den 3e spaken börjar jag smått förstå mig på nu.
Men det är några reglage på golvet nere till höger som fortfarande är lite obekanta. Inked117220732_1173245306377581_7852606232364825138_n (1)_LI.jpg

Den lila-markerade går till kraftuttaget, så mycket vet jag. Men ena läget är alltså konstant och det andra följer bakaxeln? När du säger "spärr" på kraftuttaget, då är det alltså helt låst?

Sen är det oklart vad den lilla blå-markerade omställaren gör, tror den har med tyngdöverföringen att göra också. Typ höger/vänster lyftarm. Och sist den vit-markerade har jag ingen som helst aning vad den gör.
När det gäller hydrauluttagen bak har jag ett uttag per spak men ja, jag använder det när jag t.ex. kör rotorslottern. Den har en hydraulcylinder för att reglera slotterns vinkel i förhållande till traktorn (vid ojämnt underlag).

Jag bifogar några bilder kanske du får svar på några frågor..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

ollejohnny
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 08 aug 2020, 21:46
Traktor: Belarus MTZ50
Län: Västerbotten

Re: Nybilven ägare till en MTZ-50, vad gör alla reglage?

Inlägg av ollejohnny » ons 16 sep 2020, 23:29

Förbannat vad bra, tack så mycket! Betydligt mer lättsam bok än dom engelska, finns den där boken att få tag på nånstans tro?
Verkar vara lite noga hur man hanterar redskap på 3p-lyften. Hur ska jag göra som för att köra med harven tex.? Sist jag provade så drog jag reglaget vid ratten tills harven for upp eller ner, men behövde använda 3e spaken från vänster också för att få det att funka.

dysse
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 11 aug 2020, 21:30
Traktor: Mtz 52
Län: Gävleborg

Re: Nybilven ägare till en MTZ-50, vad gör alla reglage?

Inlägg av dysse » tor 17 sep 2020, 18:38

Jag har aldrig rört spaken vid ratten utan jobbar bara med "tredjespaken". Om du lyfter den rakt upp till den "fastnar" så bör trepunkten ställa sig i ett flytläge. Så kör jag alltid skrapbladet på vintern, då anpassar den sig efter markens ojämnheter. Hur den ska stå när du harvar vet jag faktiskt inte.

Jag tror inte boken går att få tag på längre men kolla med Kjell Söderlund, han sålde dessa maskiner under många år. Med lite tur har han någon liggandes på en hylla någonstans.
https://www.eniro.se/lantbruksmaskiner+ ... 9676/firma

hallia z
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 20 okt 2016, 22:48
Traktor: deutz 72 06
Län: Skåne

Re: Nybilven ägare till en MTZ-50, vad gör alla reglage?

Inlägg av hallia z » fre 18 sep 2020, 08:37

Pedalen längst till vänster är väl antagligen hitchkrock lyfta upp 3,punktslyft trampa håll nere sänk lyftarmarna. Lilla ring är kraftuttag om du har de i neutral och krafttutags spaken i till läge kan du rotera kraftuttaget .åtm på 572 820,920,är de bäst ha de så när inte pto används

Spak m vit k nopp
är dragkraftreglering lämpligt vid plöjning,,Lägesreglering mix kontroll också är nog 3 läge på vi den spaken

Skriv svar