Instruktions bok MTZ562

Belarus 50 och 52 från Minsk traktorfabrik
Niklas
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 18 sep 2011, 12:09
Traktor: Belarus MTZ562
Län: Norrbotten

Instruktions bok MTZ562

Inlägg av Niklas » tis 11 okt 2011, 19:02

Som ny ägare till en MTZ562 -90 har jag haft svårt att hitta spängskisser och instruktioner på nätet till den.
Därför tänkte jag att jag kunde hjälpa andra nu när jag fått tag på en instruktionsbok som jag scannat.
Belarus 562_800_820.pdf
Det skulle vara kul om någon med en service manual kunde lägga upp den här. Om den är på Svenska eller Engelska spelar ingen roll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Andreas
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 09 okt 2011, 08:46
Län: Västernorrland

Re: Instruktions bok MTZ562

Inlägg av Andreas » tis 11 okt 2011, 22:37

Får man vara näsvis och fråga vad du betalade för traktorn och lite om den så att jag får lite kött på benen i min jakt på en maskin. Håller på att pruta på grannes MTZ562 -85:a.

Niklas
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 18 sep 2011, 12:09
Traktor: Belarus MTZ562
Län: Norrbotten

Re: Instruktions bok MTZ562

Inlägg av Niklas » tor 13 okt 2011, 21:43

Visst får du fråga. 80K Fick jag ge för den.

1930 tim på mätaren.
Trima 1220 lastare
2 skopor
Sliten snöslunga som ska renoveras innan den tas i bruk. (blästring, målning och nya lager)
Nya fram däck
Bak 60%

Lite små fix måste göras som att fixa bromsarna. Just nu så är vänster sida super känslig och hugger direkt och höger mycket dålig. (Delar beställda)
Jag har även byggt ett gaffel stativ till ett par gafflar som jag fick.
Vi testade den i våras med att öppna upp en väg som hade cirka 50-80cm snö det var nästan bara sätta ned skopan och trycka. (Utan snökedjor)
Testade även i somras att slå ett par ängar med en 3m bred betes puts som hade kraftigt inslag av sly och björk upp till 5cm tjocka utan problem.
Startar mycket bra även när det är kallt. (Bra när jag har den 200Km norr om polcirkeln)
Jag tycker man får väldigt mycket för pengarna.
Är lätt skruvad utan att men behöver special verktyg och hyfsade reservdels priser.
Den enda minus som jag tycker är lite knäppt placerade spakar för hydraliken du når dom inte ordentlig när du lutar dig tillbaka och försöker se draget. Jag är 183cm lång!
Ska bygga en slagklippare till den om jag hittar en vinkelväxel med frihjul till rätt kurs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Roger Lundström
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 01 jan 2013, 10:09
Traktor: Belarus 562 90 årsmodell
Län: Norrbotten

Re: Instruktions bok MTZ562

Inlägg av Roger Lundström » tis 01 jan 2013, 14:53

Fick fel på startmotorn, när jag tar loss den gamla upptäcker jag att även kuggkransen har fått skada, ca 5mm av kuggarna är helt bortnötta.
Fråga 1 Vågar jag sätta in den nya startmotorn och prova starta traktorn och köra den till verkstad, eller måste jag bärja den?
Fråga 2 Måste jag klyva traktorn för att byta kuggkrans ?

Tack för svar om någon vet, tack på förhand

MTZ 820
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:57
Traktor: MTZ 820 med 920 motor
Län: Västra Götaland

Re: Instruktions bok MTZ562

Inlägg av MTZ 820 » tor 03 jan 2013, 20:07

[quote="Roger Lundström"]Fick fel på startmotorn, när jag tar loss den gamla upptäcker jag att även kuggkransen har fått skada, ca 5mm av kuggarna är helt bortnötta.
Fråga 1 Vågar jag sätta in den nya startmotorn och prova starta traktorn och köra den till verkstad, eller måste jag bärja den?
Prova att starta men är kransen så dålig att starten inte greppar så prova inte för många gånger om det inte går.

Fråga 2 Måste jag klyva traktorn för att byta kuggkrans ?

Ja för att byta kransen måste den delas mellan motor och vxlåda.
Går även att fila till kuggarna med en roterande fil om de inte är allt för dåliga.
Tar lite tid men betydligt mindre jobb än att dela traktorn.

Skriv svar