Sida 1 av 1

Nybörjare

Postat: sön 24 jun 2012, 11:55
av anjo
Hej

Det har tagit alldeles för lång tid för mig men nu är jag äntöligen traktorägare
På gården står nu en Belarus 920 -97 med ca 900 timmar på mätaren o snöslunga på trepunkten o Trima 1490 fram
Tyvärr fick jag ej med någon handbok o är ju helt grön på traktorer så jag har lite funderingar
Finns tre par hudrauluttag bak o tre spakar till höger om ratten
När trepunkten är inkopplad lyfter den när jag drar vilken som helst
av spakarna mot mig. Om traktorn stått över natten kan jag köra
struten på snöslungan fram o tillbaka med spaken närmast ratten o det uttaget verkar vara dubbellverkande. Men så fort jag kört trepunkten är det som att något låser sig o ingenting händer när jag trycker spaken framåt. Det går ej heller att koppla in några slangar på uttagen märkta tryck utan att traktorn stått över natten för det ligger tryck på fast motorn av, lastarn på backen ,snöslungan på backen.
Det är säkert bara en funktion jag ej har koll på men jag tar gärna emot tips

Anders

Re: Nybörjare

Postat: tis 26 jun 2012, 08:54
av rolfburman
Även om 1025 har en hel del skilnader mot 920 så finns de mycket matnyttingt i den handboken.
det råkar nämligen vara den närmaste du kan ladda ner gratis på engelska.
Finns naturligtvis på ryska till 920 på samma ftp.
Ladda ner dessa dokument.
ftp://belarus-tractor.com/k/1025-k_eng.pdf.zip
ftp://belarus-tractor.com/r/1025_eng.pdf.zip

//Rolf

Re: Nybörjare

Postat: tis 26 jun 2012, 09:02
av rolfburman
Med hjälp av google translate kan du plocka ut färg plancher över de flesta delar i 9XX 0ch 8XX.
http://agrotechtorg.ru/mtz/800/traktor_ ... 00_31.html

Lycka till med nyanskaffningen.
Och se till att PTOn är rätt justerad innan vintern.

//Rolf

Re: Nybörjare

Postat: tis 26 jun 2012, 09:11
av rolfburman
Sedan borde jag ha skrivit alla tre spakarna vid ratten är dubbelverkande uttag.
från fabrik är ett draget bak och ett på vardera sidan motorn för frontlastaren.
I sverige brukade man dra slangar bakåt för dessa så oftast finns det tre dubla uttag bak.
Trepunkten är prioriterad så när den behöver olja så står de övriga still.

OBS du skall inte plasera trepunkts reglaget i et sådant läge att det tar olja hela tiden för då sabbar du pumpen.

Hoppas att din lastare har ett ehet paket eftersom orginal paketet brukade börja läcka när man koplat lastaren via detta.

//Rolf

Re: Nybörjare

Postat: tis 26 jun 2012, 10:31
av anjo
Mycket bra info Tackar
Pratade med tidigare ägaren i går o han körde skogsvagn med ramstyrning
Kran o stödben på den innersta spaken o ramstyr på den yttersta
Dock hade han aldrig nyttjat lyften så min teori är att jag måste justera någonting
kring lyft/snöslunga. Skall prova koppla loss slungan o se hur lyften uppför sig.
Något speciellt jag skall tänka på med PTO. Det är troligtvis helt oanvänt, står då still
när det är obelastat, har endast kopplat in det obelastat än, men det snurrar då.
Roligt var att tidigare ägare var mycket nöjd med traktorn o nu hade köpt en ny 920-4.

Anders

Re: Nybörjare

Postat: tis 26 jun 2012, 18:40
av rolfburman
för justering av POT finns det en hel tråd under 800 serie tråden.
Men första test, spaken skall inte tryckas mot plåten den sticker upp genom ha lite glapp i båda ändlägen och du skall behöva båda händerna för att lägga i och ur, då brukar det vara lungt.

//Rolf

Re: Nybörjare

Postat: ons 27 jun 2012, 00:08
av anjo
@rolfburman
Hej PTO-spaken uppför sig som du beskriver. Jag kan väl lägga i den med
en hand men det går riktigt riktigt tungt.
Det andra problemet tror jag att jag löst. Fick öppna kopplingen på tuben till regleringen
av struten på snöslungan så jag blev av med trycket. Flyttade sedan slangarna till det
högra uttagsparet bak o nu fungerar det fint. Jag tror att problemet var att om man påverkar
spakarna mot stängd ventil eller ändläge på en tub så blir det så högt "mottryck" att när man
stoppat traktorn o vill röra spakarna för att släppa trycket så går det inte åt det "rätta" hållet.
På alla spakarna var det så att slaglängden på spaken var bara hälften mot motorhållet jämfört
med mot föraren. Det låg då tryck på kopplingarna märkta tryck. När jag tog i på gränsen vad jag tordes mot motorhållet på de två yttre spakarna small det till lite lätt o trycket utjämnades o slaglängden blev lika åt båda hållen. På den innersta spaken räckte det inte med den kraft jag vågade använda utan jag lossade kopplingen som jag beskrivit ovan. Jag ser att när jag kör struten på slungan mot ändläge
lite lätt så är det ett motstånd när man skall påverka spaken åt andra hållet. Min slutsats är att man skall vara lite försiktig att köra mot stängda ventiler o hårt mot ändlägen

Anders