kopplingsproblem?

Belarus 90, 92 samt 900 serien från Minsk traktorfabrik
gilen
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 maj 2011, 11:46
Traktor: belarus 920 skogsutrustad
Län: Örebro
Ort: Lekeberg
Kontakt:

Re: kopplingsproblem?

Inlägg av gilen » sön 05 jun 2011, 23:49

Belarusen skrev:Man kan bygga om till våta bromsar. Nya traktorer har våta skivor. I princip byter man bromsskölden skivorna och huset som omsluter skivpaketet. Vi har inte gjort det, så mer vet jag inte utan att titta i boken. Om du tagit isär bromsarna tänk på att byta packboxarna, det är dubbla på bromsaxlarna. och glöm inte att byta damasken där dragbulten går in.

Bultarna till naven har kunnat släppa när traktorn är ny, men att navet spricker är nytt för mig. Har dock två oanvända nav liggande, så om det är kris kan du få köpa ett av dem. 0737251398 är nummret, Mattias heter jag.


Fyrhjulsdriften i auto läge driver ju alltid framåt när bakhjulen slirar och aldrig bakåt.
Driver inte fram hjulsdriften som den ska kan det bero på att stödlagret för kardanen är utrustat med slirkoppling. Den kan behöva justeras.

Hej på dig
Om det är OK för dig så ringer jag dig under morgondagen

rolfburman
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:32
Traktor: Belarus 920 1999
Län: Västerbotten

Re: kopplingsproblem?

Inlägg av rolfburman » mån 06 jun 2011, 11:19

Funderade på att byta till bromsar i oljebad när jag just köpt min MTZ920.
men priset 50000sek avskräckte.
Och denna ombyggnads sats kostar faktiskt inte mycket mindre i Ryssland heller :-(

Så nypriset för en MTZ920.2 med raka premaxeln,bromsar i oljebad, nya trepunkten och starkare kraftuttag kanske är mer intresant.
200000sek i Ryssland, så känner du någon Finne med kontakter så kanske detta är ett alternativ ;-)

MVH Rolf

gilen
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 maj 2011, 11:46
Traktor: belarus 920 skogsutrustad
Län: Örebro
Ort: Lekeberg
Kontakt:

Re: kopplingsproblem?

Inlägg av gilen » fre 15 jul 2011, 18:15

:? Hej på er på forumet
jag vill bara skicka ett tack till alla som kommit med tips och hjälp när pärlan var trasig.nu är den hopplockad med nya tätningar i både drivaxlar och bromsar.efter några tuffa dagar i skogen funkar allt toppen, jag har tillockmed riktigt bra bromsar.ett särskilt tack till "belarusen" som släppte till ett nytt nav!!
Ha en bra sommar

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: kopplingsproblem?

Inlägg av Mr_Smurf » fre 22 jul 2011, 21:54

Så roligt att höra att problemet blev löst :)

Skriv svar