kopplingsproblem?

Belarus 90, 92 samt 900 serien från Minsk traktorfabrik
gilen
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 maj 2011, 11:46
Traktor: belarus 920 skogsutrustad
Län: Örebro
Ort: Lekeberg
Kontakt:

Re: kopplingsproblem?

Inlägg av gilen » tor 02 jun 2011, 09:42

Så här ser traktorn ut och jag längtar inte efter att dela på den. Som ni ser börjar det bli mycket grejor på den.Jag hoppas att jag lyckas med att bifoga bilden
CIMG0245.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

gilen
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 maj 2011, 11:46
Traktor: belarus 920 skogsutrustad
Län: Örebro
Ort: Lekeberg
Kontakt:

Re: kopplingsproblem?

Inlägg av gilen » tor 02 jun 2011, 09:48

Jag kan inte komma till så att jag kan lyfta upp den men så snart jag har möjlighet så skall jag göra det. Men när jag provade att rycka fram lite med fyrhjulsdriften så frirullade den lite bakåt.

MTZ 820
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:57
Traktor: MTZ 820 med 920 motor
Län: Västra Götaland

Re: kopplingsproblem?

Inlägg av MTZ 820 » fre 03 jun 2011, 08:11

Finns bra sprängskisser i tråden färgplanscher som rolfburman startade. I länken där
kan man hitta en hel del, det går att översätta sidan till svenska men själva sprängskissen
är på ryska.

Belarusen
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 08:48
Traktor: MTZ 82, Mtz 820, Mtz 820, Mtz 920
Län: Dalarna

Re: kopplingsproblem?

Inlägg av Belarusen » sön 05 jun 2011, 09:10

Manövreringen av koppling och bromsar har ju inget gemensamt så det förefaller märkligt att inget av det fungerar. Om du inde drabbats av fel på båda samtidigt... Har du kollat så klämbultarna till bakhjulsnaven sitter som dom ska, för om kilen trillat loss, så kan axeln snurra i navet, då driver traktorn svagt och bromsen blir svag.

Kom felen plötsligt eller har det hänt gradvis?

gilen
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 maj 2011, 11:46
Traktor: belarus 920 skogsutrustad
Län: Örebro
Ort: Lekeberg
Kontakt:

Re: kopplingsproblem?

Inlägg av gilen » sön 05 jun 2011, 13:25

Hej
Såg ditt inlägg precis nu när vi skulle gå in och titta på plancher. Ditt tips var helt riktigt navet har spruckit och nu är det ju panik att få tag i ett nytt eller begagnat sådant plus krysskil som också var borta. Tacksam för alla tips!!!!!!

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: kopplingsproblem?

Inlägg av Mr_Smurf » sön 05 jun 2011, 13:32

Kontakta Noli (http://www.noli.se) eller Lantbrukskonsult (http://www.lantbrukskonsult.se/).

På en så pass ny traktor ska det inte vara något större problem att hitta reservdelar. Om de ovan har problem att få tag på delarna så säg till här på forumet för då finns det fler vägar, men dessa tar lite längre tid.

gilen
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 maj 2011, 11:46
Traktor: belarus 920 skogsutrustad
Län: Örebro
Ort: Lekeberg
Kontakt:

Re: kopplingsproblem?

Inlägg av gilen » sön 05 jun 2011, 13:38

Tack så länge vi skall gå ut och riva bromsen på diff sidan nu

MTZ 820
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:57
Traktor: MTZ 820 med 920 motor
Län: Västra Götaland

Re: kopplingsproblem?

Inlägg av MTZ 820 » sön 05 jun 2011, 22:39

[quote="Belarusen"]Manövreringen av koppling och bromsar har ju inget gemensamt så det förefaller märkligt att inget av det fungerar. Om du inde drabbats av fel på båda samtidigt... Har du kollat så klämbultarna till bakhjulsnaven sitter som dom ska, för om kilen trillat loss, så kan axeln snurra i navet, då driver traktorn svagt och bromsen blir svag.

Då kan det vara lite svårt att få i 4-hjulsdriften och man får bara i automat läget
så drar den inte eftersom den inte slirar med bakhjulen.
Bromsen borde ju vara kvar på ett hjul om en sida går sönder för de verkar
ju oberoende av varandra på varsin sida om differentialen, däremot så drar
den inte om man inte diffspärrar.

gilen
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 31 maj 2011, 11:46
Traktor: belarus 920 skogsutrustad
Län: Örebro
Ort: Lekeberg
Kontakt:

Re: kopplingsproblem?

Inlägg av gilen » sön 05 jun 2011, 23:20

Jag har rivit bromsen på diffsidan och där har det ju läckt en del olja, så det går väl åt nya belägg och lite tätningar. Jag hörde talas om när jag köpte traktorn att det fanns bättre bromsgrejor att få tag på så att man botade problemet med svaga bromsar någon på forumet som vet? :?: Tacksam för tips.

Belarusen
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 08:48
Traktor: MTZ 82, Mtz 820, Mtz 820, Mtz 920
Län: Dalarna

Re: kopplingsproblem?

Inlägg av Belarusen » sön 05 jun 2011, 23:36

Man kan bygga om till våta bromsar. Nya traktorer har våta skivor. I princip byter man bromsskölden skivorna och huset som omsluter skivpaketet. Vi har inte gjort det, så mer vet jag inte utan att titta i boken. Om du tagit isär bromsarna tänk på att byta packboxarna, det är dubbla på bromsaxlarna. och glöm inte att byta damasken där dragbulten går in.

Bultarna till naven har kunnat släppa när traktorn är ny, men att navet spricker är nytt för mig. Har dock två oanvända nav liggande, så om det är kris kan du få köpa ett av dem. 0737251398 är nummret, Mattias heter jag.


Fyrhjulsdriften i auto läge driver ju alltid framåt när bakhjulen slirar och aldrig bakåt.
Driver inte fram hjulsdriften som den ska kan det bero på att stödlagret för kardanen är utrustat med slirkoppling. Den kan behöva justeras.

Skriv svar