Sida 5 av 6

Re: 920.6 923.6

Postat: mån 30 nov 2015, 20:25
av 920GL

Re: 920.6 923.6

Postat: fre 04 dec 2015, 23:48
av MTZ 1220
Fått lite trist information verkar inte komma med 14/12 endera finns den inte eller så finns den men inte tillgänglig i tex euland pga godkänandekrav sulle jag kunna tänka mig.
Prismässigt lär den nog hamna på runt 310-320 tusen då e de med ac. Är tydligen standardutrustning på 923.6 95 hk
920.6 84 hk är inte riktigt klar än men kommer. Pris troligtvis 260-270 tusen.

Re: 920.6 923.6

Postat: lör 05 dec 2015, 08:58
av eco-Kalle
Go/ fm, Marcus de verkar som HVO diesel ska funka påde flesta elr alla m partielfilter enl energifabriken, är ju de nya sättet tillverka syntetisk diesel ,Tidningen lantmannen 19 87 hade Nya Zeland 25000 fördon som drevs på biogas inklusive diesel fordon , de hade tydligen ett skyhögt dieselpris ,, ja de var ju trå m 14/12låda ,inte tillgänglig , är ju inte så hiteck , lite synd inte någon form av kopplings oberonde vxlåda blir godkänd , för de hade ju ökat försäljnings siffrorna för Norden , finns ju godkända knappkopplingar bygga på men ska de vara någon nytta m de borde traktorn ha ett antal backväxlar , & helst i ett separatr Fram N Back spak ,den där 7/6 lådan finns den även i framback m 18/4 lådan utan splitt 9 fram & 9 back elr 8 om högsta spärrad i backen , mvh Lennart

Re: 920.6 923.6

Postat: sön 06 dec 2015, 01:07
av MTZ 1220
Okej ja på lastbilssidan är de ju euro 6 å då är de säkert filter på dom flesta. 100% HVO som dom godkänt i volvo. Är säkert inte nå större problem å använda men är väl för garantier å sån som dom godkänner de eller inte.

Ja verkar konstig med lådan för såg de först på tyska sidan, men va fundersam när man inte såg nåt på fabrikens sida sen hittade jag om den på en rysk sida å stod rätt mycket så verkade ju som de va ett alternativ.

Har sett i tyskland å polen så verkar dom kunnat välja mellan synkad å osynkad till 920.3 och 4 och borde gälla om du väljer med fram back 7/6 eller 9/8 men hur de e på .5 .6 vet jag inte.

Ja känns väldigt tråkigt vore fan bättre dom slängde i en ZF 12/12 eller 16/16 som sitter i dom polska Farmer, Farm trac o Ursus som är Zetor kopia dom nya dom börjat göra men med perkins spis. 10-20 st kanske fler per år om dom haft sån låda??

Re: 920.6 923.6

Postat: sön 06 dec 2015, 06:59
av eco-Kalle
Belarus tillverkade 65000 traktorer År 2012 enligt ( Nihlehn Teknik), & storsälaren är väl 820 82 & några andra 4-cyl m 4,75 lit motor & rätt lika vxl&(kan tänka mig att 1220 1221 säljer rätt bra under senare år) men de funkar ju inte i väst-Europa , jA säkert hade de sålt bättre i v europa om de fått till någon låda , de funkade ju när de köpte in carraro axlar under något år vid 2000 talet sen byggde själv , så hade ju Belarus lätt kunnat göra även m vxlådor ,& den där semipowershift skulle de testa i 1523 ? fanns som tillval i 2022?& var de någon skotare?, då har Belarus kanske en låda m typ,våtkoppling ( elr Torrkoppling) & F N B,

Re: 920.6 923.6

Postat: sön 06 dec 2015, 21:44
av MTZ 1220
Synd att dom inte gjorde fjädrad framaxel när andra kom med de så går dom över till stel axel :roll:

Semilådan fanns redan till 1523.4 Standard i 2122(2422) 2103 bandtraktor (gummiskodda järnband) 212hk intressant modell andra bandare är ju typ 500 hk. Finns även mindre 1502 med schaktblad mek låda 12/6 158 hk men uppfyller bara avgas steg 2.

Lådan har Hög Låg Back på en spak å verkar ha elknapp för hare/sköldpadda så verkar va som 24/12 men istället för 6 växlar så har du 4 kopplingsfria växlar.

Re: 920.6 923.6

Postat: sön 06 dec 2015, 21:46
av MTZ 1220
Glömde 2022 heter modellen med mek låda ett riktigt siffer träsk :lol:

Re: 920.6 923.6

Postat: mån 07 dec 2015, 03:59
av eco-Kalle
[quote="MTZ 1220"]Synd att dom inte gjorde fjädrad framaxel när andra kom med de så går dom över till stel axel :roll:

Semilådan fanns redan till 1523.4 Standard i 2122(2422) 2103 bandtraktor (gummiskodda järnband) 212hk intressant modell andra bandare är ju typ 500 hk. ja de har ju blivit så hemskt stora &tunga,2103 är säkert bra drag skonsam mot marken ant billigare underhåll än sk gummiband, ser smidigt ut på you Tube, kanske inte så bekväm på väg

Lådan har Hög Låg Back på en spak å verkar ha elknapp för är hare/sköldpadda splittlådan även knapp i splitt på 1221 1523?&( kanske 1025?men 4vxl 16/8?) så verkar va som 24/12 men istället för 6 växlar så har du 4 kopplingsfria växlar.((ja då har de ju en hyfsad låda som de kunde plocka i mindre modeller kanske 1221&1025 )) för de som inte vill vxla mekaniskt så då kan man säga att 24/12 vxlåda är bra övrdimmensionerad i 1221 & 1523 kanske något förstärkt i 2022 , motsvarar back hastigheten något högre än låg området ?vad är hastigheten i 6an back resp lågvxl6

Re: 920.6 923.6

Postat: mån 07 dec 2015, 14:06
av MTZ 1220
Ja tror mer på att den e som 24/12, mek 16/8 är standard i 1025, 1220, 1221 & 1523 dom tre senare 24/12 tillval.
Den gör ungefär 6-9 km/h på låg(splitt) bakåt, framåt ca L låg 4-6.5. På hög(splitt) ca 12-18 bak å L hög ca 8-13 framåt. H låg splitt framåt ca 13-20 km/h på 6 vxl vid 1400-2100 rpm. Så funkar ju o ha lastare eller plogblad.

Re: 920.6 923.6

Postat: tis 08 dec 2015, 06:25
av eco-Kalle
MTZ 1220 skrev:Ja tror mer på att den e som 24/12, mek 16/8 är standard i 1025, 1220, 1221 & 1523 dom tre senare 24/12 tillval.
Den gör ungefär 6-9 km/h på låg(splitt) bakåt, framåt ca L låg 4-6.5. På hög(splitt) ca 12-18 bak å L hög ca 8-13 framåt. H låg splitt framåt ca 13-20 km/h på 6 vxl vid 1400-2100 rpm. Så funkar ju o ha lastare eller plogblad.
Hej // ja nu fattar jag splitten är på låg &hög lådan , &de hastigheterna på 6 växlade lådan , så den 6 vxl blir både lite lägre &högre växlad mot 4växl 16/8 lådan?,men den är inte synkad från tex back till låg , bara splitt synkad?