Bromsar Belarus 592 -00

Belarus 90, 92 samt 900 serien från Minsk traktorfabrik
Mikols
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 04 feb 2018, 15:10
Traktor: Belarus 592
Län: Blekinge

Bromsar Belarus 592 -00

Inlägg av Mikols » sön 02 sep 2018, 08:57

Hej,
Har fått problem med att vä broms låser sig. Tittade men vågar inte riva ner den utan att först kolla med er :).

Några frågor,
1. det sitter ett rör i kåpan (misstänker att det är till diffen) hur sitter det fast på insidan?

2. tittade i reservdelskatalogen och det verkar ju vara oket som behöver smörjas upp, river ni ner och smörjer eller är det att beställa ett nytt som gäller?

3. Fixar man detta själv om man är normalhändig?

4. Jag har letat igenom hela youtube :) efter ett klipp som visar hur man renoverar bromsarna men hittar inget, konstigt med tanke på hur dåliga bromsarna är enligt alla som inte kör Belarus :). Är det någon som vet om något klipp?

Tack på förhand!

/Micke

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Bromsar Belarus 592 -00

Inlägg av Mr_Smurf » sön 09 sep 2018, 13:42

Du söker på fel språk..

Kolla på YouTube efter Ремонт тормозов трактора МТЗ

Sedan kan du studera sprängskissen på
http://www.autoopt.ru/auto/catalog/tractor/mtz/mtz-570/

Under rubriken "Механизмы управления" hittar du bromsar " Тормоза"

Lycka till :)

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Bromsar Belarus 592 -00

Inlägg av Mr_Smurf » mån 10 sep 2018, 09:03

Ta gärna lite foton och dokumentera din bromsrenovering så blir det lättare för nästa som ska göra samma procedur.

Mikols
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 04 feb 2018, 15:10
Traktor: Belarus 592
Län: Blekinge

Re: Bromsar Belarus 592 -00

Inlägg av Mikols » fre 02 nov 2018, 19:27

Tack Mr.smurf :)
Det gick som en dans efter lite ryska youtubeklipp. Krångligast var att få tillbaka diffbromsen som jag fick riva ner för att kunna återmonterad den då axeln inte ville komma på plats. Om någon ska göra detta själv kolla noga så att axeln kommer hela vägen in när ni återmonterar annars får ni göra som jag och riva diffbromsen. Får ni inte dit den och bultar ihop den så har ni jätteproblem/ras. Hittade en video där en kille gjorde kulorna i bromsoken och kulskålarna i oken helt rena från fett och återmonterade därefter utan vare sig olja eller fett. Provade göra likadant och jag säger bara vilka bromsar det är på Bella nu :)

Skriv svar