Drivning på framhjul

Här kan du lägga in om du har något projekt på gång där du håller på fixa något med traktorn.
Jansund
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 13:10
Traktor: Belarus MTZ-82
Län: Stockholm

Drivning på framhjul

Inlägg av Jansund » lör 12 okt 2013, 21:12

framvagn.jpg
När jag plöjde upp Långkärret så fick traktorn jobba hårt då det var mycket rötter från träden som letat sig in på åkern som fastnade i plogen. Då började höger framhjul att låsa sig, jag lyckades ta mig hem till maskinhallen. Där upptäckte jag att drevet ned i framhjulet var kraftigt slitet samt att ett av lagren hade havererat.
slitenaxel.jpg
Något som jag upptäckte senare under reparationen var att de två lagren på axeln var felmonterade.
Här är den nya axeln och röret hopsatt.
nyaxel.jpg
Sedan dags för justering med shims till rätt tolerans.
axeljustering.jpg
Drivningen på traktorn fungerar nu normalt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

MTZ 820
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:57
Traktor: MTZ 820 med 920 motor
Län: Västra Götaland

Re: Drivning på framhjul

Inlägg av MTZ 820 » tis 22 okt 2013, 22:11

Har vart ute för samma sak, en kompis hade en 82:a -78 års mod. Jag hjälpte honom att plöja
en höst då krasade det till i vänster hjul. Det var 3 års garanti på 4-hjulsdriften lät ju bra. Det hade gått sönder nåt så den var tom på olja (inte så stor volym i portalen så med lite blöt lera runt hjulet svårt att upptäcka läckaget). Men garantin gällde inte för den var tom på olja :?
dessutom lite svårt med reservdelar på den tiden. Fick tag i en begagnad så till vårbruket efter 5 månaders stillestånd var den i drift igen.

Skriv svar