Belarus kvalitet och rykten..

Allmänt traktorsnack.
mr7
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 23 apr 2013, 16:24
Traktor: Ingen än...
Län: Västra Götaland

Belarus kvalitet och rykten..

Inlägg av mr7 » fre 26 apr 2013, 13:22

Hej!

Jag har börjat göra en research inför ett traktorköp och på pappret tycker jag Belarus vara ett riktigt bra alternativ.
Jag kollar på 4wd traktorer på 80-100hk som ska användas för småskaligt jordbruk samt ska vara praktisk som skogstraktor (vändbar stol och inga känsliga saker som sticker ut under traktorn..) och då har jag tittat på 820, 920 och 952 från årsmodell -96 och framåt.

Jag har inga stora traktorerfarenheter, jag har visserligen kört en hel del Grålle samt enstaka tillfällen BM 430 och nyare John Deere men aldrig mekat.

De jag har pratat med säger att allt som heter Belarus har dålig kvalitet men jag känner mig inte så säker på det eftersom ingen av dem ens har suttit i en Belarus och vad jag kan läsa på nätet verkar den kvaliteten ha varit sämst i början på -90 talet.

Men vilka årsmodeller är vettiga att köpa? Jag har t.e.x. hittat en 820 från -96 hur är kvaliteten på en sådan?

De vanliga problemen på Belarus verkar vara bromsar, packningar och slangar.
Finns det fler vanliga problem än dessa som man behöver vara uppmärksam på?
Jag har hört att t.ex. hjulaxlar ska vara ganska klena, och att det ska vara dålig kvalitet på gjutjärnet (stora porer m.m), stämmer det? och har det i så fall orsakat era traktorer skador?
Är det återkommande problem med packningar så att man behöver åtgärda samma läckage flera gånger?
Kan man förbättra bromsarna på något sätt eller hur ofta behöver de fixas?
Är det vanligtvis justeringar av bromsarna som behövs eller hur ofta kan man tänkas behöva byta bromsarna?
Hur är de nya traktorerna (årsmodell 2010 och framåt), finns det vanliga problem där med?

Hur mycket körtid, mektid och reservdelskostnader har ni ungefärligen på era Belarusar per år? (och vilka modeller/årsmodeller är det)

Hur är det med plöjning med växelplog och en 820 eller 920 (äldre maskiner utan förstärkt lyft), har någon erfarenhet av det? (Överum har t.ex. en 4 skärig som ska kräva ~1900kp i lyftkraft, Belarus 820 klarar 1979kg enligt tractordata.com så teoretiskt ska det funka men kan man räkna med att det funkar?)

MVH Josef

MTZ 820
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:57
Traktor: MTZ 820 med 920 motor
Län: Västra Götaland

Re: Belarus kvalitet och rykten..

Inlägg av MTZ 820 » sön 16 jun 2013, 23:46

4-skärigvxlplog är nog lite stort 3-skär är lite mer lagom.
Tätningar och gummislangar och bromsar är nog det vanligaste.
Man får en hel del reservdelar till Belarus mot vad en packningssats till Fendt kostar hos lantmännen tex.
Andra halvan på 90-talet blev nog kvaliteten bättre.

Skriv svar