Sida 1 av 1

Belarus vs Kina

Postat: tis 20 mar 2018, 11:59
av Mr_Smurf
Jag gjorde en liten jämförelse hur min gamla T42 står sig i specifikationerna mot nyare Belarus av samma storlek och mot kinajordbrukare. Men varför heter alla 50hk kineser något med 504?

320.5 är ju bara 36hk, men tog med den också som jämförelse.

Belarusarna står sig ok i pris mot kina-maskinerna och då är den även betydligt robustare i sin konstruktion vilket inte minst syns på vad baklyften är specad för och där sticker Jinma ut med en väldigt klen Cat I lyft på 850kg.

Lovol Foton framstår nästan dyr i denna jämförelse (även om den nya hytten ser rätt fancy ut), men den har bra vrid iaf :)

Lite synd att Noli inte tar in 422.4, då den har ännu högre markfrigång och lite andra godbitar och är inte nämnvärt dyrare än standard 422:an vad jag förstår.

Det var inte helt lätt att hitta alla uppgifter, så med reservation för felskrivningar..
Jag lyckades bara hitta kampanjpris på Jinma och Dongfeng, så vad de kostar utanför kampanj vet jag inte.
trakorjämförelse.jpg
Notering: 322 har inte drivhjulsberoende läge på PTO:n, det har bara 422.

Re: Belarus vs Kina vårdagjämningen ger luft under våning

Postat: tis 20 mar 2018, 17:21
av hallia z
Jag är ingen expert men detta har jag koll på :!: oberoende av märke i kinA betyder. 504 50 hkr& 4wd 824 82hkr, likadant m lastmaskinerna nästan alla benämningen ZL texZL16 lyft kraft 1600kg logiskt och enkelt Elr hur, tror Noli sålt någon 422,4 ja bra lyft kraft i den, bra m lite jämnförelse, är inte så förtjust i Kina maskiner, men deras maskiner lyfter ofta mer än de anger vikten är mer typ redskapsvikten , ja blivit en hel del märke upp till 50hkr, bra för de klarar milöstegen utan commonrail ,, Ja 50 hästarna tycker jag ska helst väga upp mot 3 ton lyftA lika mycket så får hästarna svettas lite :mrgreen:

Re: Belarus vs Kina

Postat: ons 21 mar 2018, 21:38
av Mr_Smurf
Pratade med Noli idag och priset för en 422.4 med lastare är lägre än den Lovol Foton som Kellfri säljer med lastare.

Och då är specifikationerna för 422.4 bättre.

Med 422.4 får man ju en trepunktslyft som lyfter 2.8t och har dragkrafts/lägesreglering, 39 cm markfrigång, tryckluft till bromsad vagn, man kan ställa PTO:n i drivhjulsläge så man kan ha drivning på vagnen och lastaren lyfter 400kg mer än fotonens.

Nyare belarus har ju de våta skivbromsarna, så då ska ju även alla klassiska bromsproblem vara ur världen.

Det är väl växellådan då som inte är sync:ad fortfarande, men tydligen ska den vara mer lättväxlad nu ändå. Men jag har då aldrig haft några problem att växla med T42:an och det är inget jag stört mig på, så fördelarna överväger.

Re: Belarus vs Kina

Postat: tor 22 mar 2018, 07:32
av hallia z
När jag först titta lite hastigt i ((prisdata jämnförelstabell 18 )) tänkte jag vilket vrid i traktorn längst till vänster , men så såg jag de var din gamla T42a :mrgreen:,de vridet får man ju inte i modern 50 hästare , hoppas tabellen blir lång på 50 hästare ,finns ju några sydkoreaner någon indientillverkad, sist men inte minst TK agromash , upp t 50 hästare är den nog godkänd även om den ant inte kommer hit fast vem vet :idea: de går ju få m Valtra sisu motor,

Re: Belarus vs Kina

Postat: tor 22 mar 2018, 08:28
av Mr_Smurf
Gamla motorer var starkare med motsvarande hästkrafter, före 90-talet räknade man effekten i DIN och nu räknar man i ISO 14396.

Det gör att en gammal 50hk traktor idag skulle klassas som en 60hk.

Re: Belarus vs Kina

Postat: mån 13 maj 2019, 20:20
av hallia z
Har inte koll på vad som hänt sen 1a januari 2019 ...men visst var de väl någon förändring på miljöste
g. På 50hk och mindre ? Kanske är som på de större innan att om motorn tillverkad före brytdatum så troligen ok m lägre miljösteg

Re: Belarus vs Kina

Postat: tor 16 maj 2019, 08:18
av Mr_Smurf
Kommer jag ihåg rätt så är uppdateringen att även traktorer under 50hk måste ha partikelfilter.