Bobruisk plant of tractor parts and units

Övriga Belarustraktorer
MTZ 1220
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 17:18
Traktor: Agria 2800D
Län: Dalarna

Re: Bobruisk plant of tractor parts and units

Inlägg av MTZ 1220 » sön 10 jan 2016, 22:44

Jo Lennart du kan gå in på www.bztda.com där när du klickar på fälgar så får du upp fälgarna men för mer specifikt så klicka på pdf-filen (katalogen å där har du alla mått på fälgarna)
Där får du alla svar :P

eco-Kalle
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 14:28
Traktor: case IH maxxum Mx 135 Zetor 5718 , Belarus 820
Län: Skåne

Re: Bobruisk plant of tractor parts and units

Inlägg av eco-Kalle » sön 10 jan 2016, 23:17

ja de ser ju bra ut,m lastare & så höga hjul de går att få plats m , framfälgarna svetsade? hur brett är de tex på insidan av framhjulen?,intressant om de samma bultcirkel centrum , första åren när Belarus gick över t 24 hjul , var de carraro axel kanske troligt att de fortsatte m samma fälg hålning/centrum m den egen tillv, så de kan vara samma fälghålning centrum som på tex övriga märke m 8 bult, jag har ju carraro framaxel på mx & de passade på IH 1055 m ZF framaxel,ja farten suger effekt,& traktorn väger en del de är ju bra för då vet man att den förhoppningsvis dimmensionerad för hållbarhet,är den enkel att växla synkad i 1234? elr bara splitt? ,hur var de nu m höjden under drag denna var inte lev m Hitch elr gaffel?, ja då åker kanske film cameran fram ,(( för ett TYp youtube klipp,))

eco-Kalle
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 14:28
Traktor: case IH maxxum Mx 135 Zetor 5718 , Belarus 820
Län: Skåne

Re: Bobruisk plant of tractor parts and units

Inlägg av eco-Kalle » sön 10 jan 2016, 23:19

ja ska kolla de m Fälgarna mvh

MTZ 1220
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 17:18
Traktor: Agria 2800D
Län: Dalarna

Re: Bobruisk plant of tractor parts and units

Inlägg av MTZ 1220 » mån 11 jan 2016, 00:38

Ja svetsade framfälgar. Bra att du fråga just måttet mellan framhjulen pallen va 104 å traktorn ca 110 cm så de gick lätt å bra å montera lastaren stående på pallen enda vi fick göra va å sätta ner den ett hack på stödbenen.

Vikten hamnar på ca 3100 kg med lastare och skopan medräknat om jag räknat rätt ;)

Va lite rasp i lådan men väldigt lätt å växla å när man ploga så så valde jag 2 eller 3 låg/back läget ligger fint mot varandra lätt växlat. Enda nackdelen att spaken sitter lite lågt, lite aparmsvarning :lol: men de är ju inget nytt i en belarus ;) Lättrampad koppling å fina bromsar. Ettan när jag drog skopan bakåt för den går fortare bakåt än fram så den blir snabb på trean bakåt vågar knappt tänka på hur fort den då går på fyran 20+km/h

Jag blev iaf snabbt förtjust i den :D
Ja Ca 36-38 cm tror jag att jag räknade med att de blir under draget å utan drag ser den rent löjligt hög :mrgreen:

eco-Kalle
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 14:28
Traktor: case IH maxxum Mx 135 Zetor 5718 , Belarus 820
Län: Skåne

Re: Bobruisk plant of tractor parts and units

Inlägg av eco-Kalle » mån 11 jan 2016, 07:05

den kan ev bli bredare om fälgarna vändes m utsidan in?((ska kolla lite bättre funkar inte m översättning men går klickpå olika alt ,vilket svårt/avancerat ryska språket är ))ja då är den lika tung som en 85 & 99 hkr riskokare utan lastare, vilket är litet för en traktor som lyfter över 4T &klarar Lyfta 4sk vxlplog ,hur var de nu den hade 2 läge t 4wd auto är de m frihjuls koppling så den inte 4x4 i backen , & sen tvångsinkoppling ((där funkar 4wd åtm 4hj/Broms)) vid vägkörning kommer mesta oljud från Trasmission/bakaxel elr motor , ja motorn inte så värst my bättre vrid i 622 m turbo ,

MTZ 1220
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 17:18
Traktor: Agria 2800D
Län: Dalarna

Re: Bobruisk plant of tractor parts and units

Inlägg av MTZ 1220 » mån 11 jan 2016, 11:03

Pdf ligger längst upp av fyra sen har du fälgarna nedanför. I katalogen har du skisser med uppgifter som tex inpressning (ET) Enda som tyvärr inte står är fälgarna för 360/70-24 (14.9-24) om dom sitter på dom här små så jag får mäta de sen :)
Ja blir bara två spårvidder fram, bak kan man välja sex olika spårvidder 422 S å 622 dom mindre har svetsade fälgar runt om = två spårvidder.
Nja de som döna mest va hyttfläkten ;) å så hör man ju motorn när man varvar på :)

De är två lägen Auto funkar bara framåt å Tvång på 4WD märktes tydligt med lastaren på :lol: slira men med 4WD drog den fint vill man ha mer fäste på en sån här så skulle jag välja skruvdubb. Grannen hade kedjor på sin suzuki vitara som han plogar snö med men köpte skruvdubb å är helnöjd. Gården lutar rätt mycket där å inga problem med dubb ist för kedjor.

Ja lite lågt vrid i dom men många växlar. Har tyvärr inte kört nån kinatraktor så vet inte om dom e nå bättre på den punkten kan ju va bättre vrid på pappret men med färre växlar tex 8 vxl är dom nog inte nå bättre skulle jag gissa..

MTZ 1220
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 17:18
Traktor: Agria 2800D
Län: Dalarna

Re: Bobruisk plant of tractor parts and units

Inlägg av MTZ 1220 » mån 11 jan 2016, 22:31

Mätte bakfälgen på 422an centumhå 200mm å 250mm mellan ccbulthål så de är samma fälgar.

Tog lite bilder också :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

eco-Kalle
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 14:28
Traktor: case IH maxxum Mx 135 Zetor 5718 , Belarus 820
Län: Skåne

Re: Bobruisk plant of tractor parts and units

Inlägg av eco-Kalle » tor 14 jan 2016, 15:47

,ja är en 12 tums fälg, de har ni väl på 1221&1523 också & 480/70, ((riskokare ))Nej inte kina Japan ,& den låga vikten är på en koventionell alltså inte kompackt , ,ja kan tänka mig motorn i 422/622 blir lite som bilmotor , kan nog var bra ändå,

eco-Kalle
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 14:28
Traktor: case IH maxxum Mx 135 Zetor 5718 , Belarus 820
Län: Skåne

Re: Bobruisk plant of tractor parts and units

Inlägg av eco-Kalle » fre 15 jan 2016, 05:22

hej Marcus / ja du verkar hyfsat nöjd m traktorn frånsett växel spakarna lite konstigt placerade,(går nog rikta om dem verkar mycket riktade åt höger ((Grandagro 442.1)) verkar ha vxlspakarna bättre placerade , upplevs den som ganska stabil även m lastaren vid användning, kunde spårvidde bli bredare fram fram än 105 på insidan av hjulen elr de var tvärtom smalare?

MTZ 1220
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 17:18
Traktor: Agria 2800D
Län: Dalarna

Re: Bobruisk plant of tractor parts and units

Inlägg av MTZ 1220 » fre 15 jan 2016, 13:18

Ja hade jag behövt en så gärna haft en. Tyckte den va stabil framförallt smidig. 110cm mellan, om man vänder utåt blir de nog 125-130 cm mellan framhjul. Går också å få med 12.4-16 & 360/70-24 hjulen.
Hellre spakarna där än i mitten å snubbla över, kanske går å förlänga H L R om man vill de men då blir de trångt å gå in på höger sida, viket inte van nåt problem åt mig även med lastarspakens placering men jag är ingen fullsize :lol:

420/70-24 på 1221&1523

Driftsäker motor vad jag hört å bränslesnåla :P

Skriv svar