Framaxel T42
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: mån 09 dec 2013, 09:01
- Traktor: T-42 , 1981
BM 400 , 1967 - Län: Västernorrland
Framaxel T42
Är det någon som har en skrotad T42 4-wd ?
Jag behöver änden på framaxeln, den vinklade delen ner mot slutväxeln & hjulet
Min har gått av, se bilden
Mvh / P-E Magnusson
Jag behöver änden på framaxeln, den vinklade delen ner mot slutväxeln & hjulet
Min har gått av, se bilden
Mvh / P-E Magnusson
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Webbplatsadministratör
- Inlägg: 243
- Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
- Traktor: T-42
- Län: Västerbotten
Re: Framaxel T42
Om jag förstår rätt så är numret på delen du behöver T40-2301010?
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: mån 09 dec 2013, 09:01
- Traktor: T-42 , 1981
BM 400 , 1967 - Län: Västernorrland
Re: Framaxel T42
Det är mycket möjligt
Jag glömde skriva att axeln måste passa till modellen som har fjädrar vid slutväxeln
Den är svår att få tag i, dom har tagit fram en nyare variant men den passar inte min som har
fjädrar
Har pratat med pmkaubamaja.ee , mtztrade.eu och ziand.com
men ingen av dom har kunnat hjälpa mig
Jag glömde skriva att axeln måste passa till modellen som har fjädrar vid slutväxeln
Den är svår att få tag i, dom har tagit fram en nyare variant men den passar inte min som har
fjädrar
Har pratat med pmkaubamaja.ee , mtztrade.eu och ziand.com
men ingen av dom har kunnat hjälpa mig
-
- Webbplatsadministratör
- Inlägg: 243
- Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
- Traktor: T-42
- Län: Västerbotten
Re: Framaxel T42
Har du pratat med Magnus på Noli? Dom har rätt bra kontakter så de kanske kan gräva upp något åt dig.
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: mån 09 dec 2013, 09:01
- Traktor: T-42 , 1981
BM 400 , 1967 - Län: Västernorrland
Re: Framaxel T42
Nä, han har jag inte frågat det var ett bra tips
Jag har frågat Mats på Lantbrukskonsult i Blekinge men han har inte hört av sig än
Hittade även en Tommy Hassel på Söråkers Bil och Maskin som sa sig kunna ta hem en
men han skulle ha 5950kr + moms vilket får bli absolut sista utvägen , en ny av senaste varianten
köper jag från pmkaubajama för ca: 1600kr då känns 8000kr lite som ocker
Jag har frågat Mats på Lantbrukskonsult i Blekinge men han har inte hört av sig än
Hittade även en Tommy Hassel på Söråkers Bil och Maskin som sa sig kunna ta hem en
men han skulle ha 5950kr + moms vilket får bli absolut sista utvägen , en ny av senaste varianten
köper jag från pmkaubajama för ca: 1600kr då känns 8000kr lite som ocker
-
- Webbplatsadministratör
- Inlägg: 243
- Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
- Traktor: T-42
- Län: Västerbotten
Re: Framaxel T42
Hur ser änden ut på den du har?
Det verkar finnas två varianter men de ser ut att ha samma partnummer förutom en bokstav på slutet som de ofta utelämnar
Den pmkaubamaja säljer verkar ha en gängad axel i änden
Men det finns även en annan med ett hål i änden
Som bland annat säljs av
https://atc.prom.ua/p4302201-kronshtejn ... zhnoj.html
https://agrobiz.net/kronshteyn-vydvizhn ... d-144.html
Men samtidigt ser det ut som delarna bara är pressade ihop för det går köpa den undre delen löst https://melagrocom.com/product/shkvoren ... -t40-d144/
Det ser ut som pmkaubamaja säljer även den med tillhörande bussning. https://www.pmkaubamaja.ee/eng/agricult ... -1010.html
Vilken sort är på din traktor?
Det verkar finnas två varianter men de ser ut att ha samma partnummer förutom en bokstav på slutet som de ofta utelämnar
Den pmkaubamaja säljer verkar ha en gängad axel i änden
Men det finns även en annan med ett hål i änden
Som bland annat säljs av
https://atc.prom.ua/p4302201-kronshtejn ... zhnoj.html
https://agrobiz.net/kronshteyn-vydvizhn ... d-144.html
Men samtidigt ser det ut som delarna bara är pressade ihop för det går köpa den undre delen löst https://melagrocom.com/product/shkvoren ... -t40-d144/
Det ser ut som pmkaubamaja säljer även den med tillhörande bussning. https://www.pmkaubamaja.ee/eng/agricult ... -1010.html
Vilken sort är på din traktor?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: mån 09 dec 2013, 09:01
- Traktor: T-42 , 1981
BM 400 , 1967 - Län: Västernorrland
Re: Framaxel T42
Jag har den utan gängad tapp i botten, vilket verkar vara en äldre variant som är svår att få tag i
Jag har också insett att det går att köpa lös nederdel utan den tappen, precis som din bild visar
men det var det inget företag som upplyste mig om när jag letade delar
Hur som helst så tog jag rondellen och kapade loss min nederdel, svetsade och svarvade till den
och slutligen svetsade tillbaka den på framaxeln
Då det är någon form av gjutjärn så får man ju ta det lite försiktigt
M.a.o problemet är löst och vi får se hur länge det håller
Jag är tacksam för all hjälp och erfarenhet ni här på forumet delar med er av
Hoppas kunna återgälda det någon gång
Jag har också insett att det går att köpa lös nederdel utan den tappen, precis som din bild visar
men det var det inget företag som upplyste mig om när jag letade delar
Hur som helst så tog jag rondellen och kapade loss min nederdel, svetsade och svarvade till den
och slutligen svetsade tillbaka den på framaxeln
Då det är någon form av gjutjärn så får man ju ta det lite försiktigt
M.a.o problemet är löst och vi får se hur länge det håller
Jag är tacksam för all hjälp och erfarenhet ni här på forumet delar med er av
Hoppas kunna återgälda det någon gång
-
- Webbplatsadministratör
- Inlägg: 243
- Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
- Traktor: T-42
- Län: Västerbotten
Re: Framaxel T42
Så bra att du lyckats laga den.
Hörde från Stig här på forumet att de nytillverkade framaxeldelarna inte är lika hållbara som de gamla ryska så det kanske blir starkare ändå att svetsa och reparera de gamla delarna jämfört med nya delar.
Eftersom det kan vara fler som får problem med framaxeln i framtiden och tråden innehåller en hel del matnyttig information så flyttar jag denna tråd till T42 sektionen så den inte raderas.
Hörde från Stig här på forumet att de nytillverkade framaxeldelarna inte är lika hållbara som de gamla ryska så det kanske blir starkare ändå att svetsa och reparera de gamla delarna jämfört med nya delar.
Eftersom det kan vara fler som får problem med framaxeln i framtiden och tråden innehåller en hel del matnyttig information så flyttar jag denna tråd till T42 sektionen så den inte raderas.
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: mån 09 dec 2013, 09:01
- Traktor: T-42 , 1981
BM 400 , 1967 - Län: Västernorrland
Re: Framaxel T42
Håller med om att kvaliteten är sämre på nyare reservdelar.
Som exempel kan jag nämna att jag nyligen fick fel på drevet med axel som går från hydrostaten ner till styrstagen
Köpte en ny axel från ett företag i Estland men den visade sig vara ihop svetsad av två delar medan den gamla var gjuten i ett stycke
Resultatet blev att den delade sig i svetsfogen efter ett tag och jag fick göra om hela reparationen
Som exempel kan jag nämna att jag nyligen fick fel på drevet med axel som går från hydrostaten ner till styrstagen
Köpte en ny axel från ett företag i Estland men den visade sig vara ihop svetsad av två delar medan den gamla var gjuten i ett stycke
Resultatet blev att den delade sig i svetsfogen efter ett tag och jag fick göra om hela reparationen
-
- Webbplatsadministratör
- Inlägg: 243
- Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
- Traktor: T-42
- Län: Västerbotten
Re: Framaxel T42
Var det utmattning eller hade du väldigt hög belastning på framaxeln när den gav med sig?
Har försökt lista ut ungefär hur mycket belastning som framaxeln tål men får fram lite motstridiga uppgifter.
Tydligen är viktfördelningen 33/67 över axlarna så med en tjänstevikt på lite drygt 3400kg så ligger drygt 1100kg på framaxeln och inte fullt 2300kg på bakaxeln.
Men sedan går uppgifterna isär lite beroende på vilken traktor man kollar uppgifter på.
I regbeviset på min står det garanterat max axeltryck fram 1750kg och bak 3250kg men på en annan som var ute på blocket tidigare var max axeltryck fram ca 2000kg och bak ca 3500kg.
Eftersom lyftarmarna bak lyfter 2 ton så borde bakaxeln klara i alla fall 2t + 2.3t kan man tycka men vad klarar egentligen framaxeln?
En modern lastare med lastarfästen väger ju runt 500kg och av dom ligger nog minst 60% över framaxeln så utan motvikt så så kan man i princip bara lyfta tomma skopan (1100kg tomvikt + 350kg lastare + 250kg skopa = 1700kg i belastning) utan att gå över max axeltryck (1750kg).
Jag vet att jag belastat min framaxel med drygt 2000kg utan att den gav upp i alla fall, men det är tydligt att man inte ska lyfta utan motvikt om man ska hålla sig under 1750kg.
Har försökt lista ut ungefär hur mycket belastning som framaxeln tål men får fram lite motstridiga uppgifter.
Tydligen är viktfördelningen 33/67 över axlarna så med en tjänstevikt på lite drygt 3400kg så ligger drygt 1100kg på framaxeln och inte fullt 2300kg på bakaxeln.
Men sedan går uppgifterna isär lite beroende på vilken traktor man kollar uppgifter på.
I regbeviset på min står det garanterat max axeltryck fram 1750kg och bak 3250kg men på en annan som var ute på blocket tidigare var max axeltryck fram ca 2000kg och bak ca 3500kg.
Eftersom lyftarmarna bak lyfter 2 ton så borde bakaxeln klara i alla fall 2t + 2.3t kan man tycka men vad klarar egentligen framaxeln?
En modern lastare med lastarfästen väger ju runt 500kg och av dom ligger nog minst 60% över framaxeln så utan motvikt så så kan man i princip bara lyfta tomma skopan (1100kg tomvikt + 350kg lastare + 250kg skopa = 1700kg i belastning) utan att gå över max axeltryck (1750kg).
Jag vet att jag belastat min framaxel med drygt 2000kg utan att den gav upp i alla fall, men det är tydligt att man inte ska lyfta utan motvikt om man ska hålla sig under 1750kg.