Orkeslös hydraulik

Lastare och olika redskap.
Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Orkeslös hydraulik

Inlägg av Mr_Smurf » tis 21 aug 2018, 18:18

När jag höll på som bäst med att sladda till vägen med ett plogblad bak så blev hydrauliken helt orkeslös.

Traktorn fick stå ett tag medan jag kollade oljenivån men den var ok.

Sedan varvade jag upp ordentligt experimenterade lite med att dra i spakarna i alla lägen och efter det så finns det lite ork i alla fall men bara tillräckligt för att höja frontlyften ca 30 cm utan redskap och den orkar lyfta plogbladet om jag varvar upp ordentligt.

Jag misstänker att det är hydraulpumpen som gett upp men kan det vara något annat som jag inte tänkt på? En ny hydraulpump kostar bara ca 500:- och den ser ut att vara lätt att bytta men det vore ju snopet om det inte är det som är felet.

hallia z
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 20 okt 2016, 22:48
Traktor: deutz 72 06
Län: Skåne

Re: Orkeslös hydraulik

Inlägg av hallia z » tor 06 sep 2018, 05:58

Ja tyder nog på att de med största sannolikhet hydraulpumpen.om 3 p lyften , ,bra annars m de ryssarna att de har separat olja för vxlåda ,börjat komma lite delad olja idag men mest på de steglösa & vem köper en sådan, blir nog inte sålt så mycket nya traktorer&maskiner till jordbruk& Elr djurägare flertalet dålig skörd, så röda prislappar lär nog komma upp framåt senhösten ;)

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Orkeslös hydraulik

Inlägg av Mr_Smurf » tor 06 sep 2018, 06:06

Ska se om jag kan gräva upp en manometer med lämpligt arbetsområde så kan jag plugga in den vid pumpen och se vad jag får ut

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Orkeslös hydraulik

Inlägg av Mr_Smurf » tis 02 okt 2018, 09:09

Ny pump monterad och hydraulpaket monterat.

Jag köpte även nytt hydraulpaket eftersom jag haft problem med att den enkelverkande lastaren dalar så jag hade nog något internt läckage.

Det blev ett extra hydraulpaket till lastaren också eftersom jag vill ha lite extra hydrauluttag kvar bak på traktorn.

Lite besvärligt dock att det är M-gäng på alla hydraulkopplingar på ryssen eftersom nästan allt som säljs i Sverige använder bsp-gäng så jag har fått köpa kopplingar från alla möjliga håll för att få ihop det.

Så nu väntar jag bara på en hydraulslang från flowfit sedan är det dags att se om jag fått allt tätt.

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Orkeslös hydraulik

Inlägg av Mr_Smurf » tis 09 okt 2018, 19:00

Det verkar hålla tätt än så länge men vilken skillnad det blev även på styrningen det märks att servon blev betydligt starkare med en ny pump och jag hör inte längre något gnålande ljud från servopumpen.

Skriv svar