Lyftarmar och lastare....

Belarus 50 och 52 från Minsk traktorfabrik
Pragnar
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 02 apr 2019, 22:32
Traktor: Belarus 562
Län: Västernorrland

Lyftarmar och lastare....

Inlägg av Pragnar » sön 09 jun 2019, 22:04

Är ny med traktor och då uppstår frågor...
Har en 562 med en igge 1400p lastare. När jag lyfter lastaren går även lyftarmarna upp. När armarna är i högsta läget går lastaren sedan som den ska. Detta gör att exv Harven åker upp om jag lyfter lastaren. Är detta någon trixig funktion eller spökar hydraliken?

Mvh Pär-Ragnar

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Lyftarmar och lastare....

Inlägg av Mr_Smurf » sön 09 jun 2019, 22:49

Kolla hur hydraulslangarna är dragna.

Är det ett vanligt "rysspaket" så borde du ha tre spakar.. En spak styr lyftarmarna bak och går till hydraulventilen som har lägesregleringen mm. Sedan bör du ha två spakar kvar som man kan koppla till lastaren.

Men om allt är rätt kopplat så kan du få det här felet om du har internt läckage i hydraulpaketet så att det rinner över från lastarens spak till lyftarmarnas.. Då kommer den lyfta den hydraulcylinder som har minsta motståndet först.

Pragnar
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 02 apr 2019, 22:32
Traktor: Belarus 562
Län: Västernorrland

Re: Lyftarmar och lastare....

Inlägg av Pragnar » sön 09 jun 2019, 22:58

Tackar för svar.
Ja det är tre spakar. Lyftarmarna fungerar som de ska med "sin" spak. Utan det är när jag höjer lastaren som även armarna åker upp. När de väl är uppe stannar de där och lastaren funkar med full kraft.
Läkage i hydralpaketet lät inte så spännande, får se hur jag kommer vidare..

Mr_Smurf
Webbplatsadministratör
Inlägg: 243
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
Traktor: T-42
Län: Västerbotten

Re: Lyftarmar och lastare....

Inlägg av Mr_Smurf » sön 09 jun 2019, 23:29

Ett nytt paket kostar mellan 1500 - 2000 med frakt från Estland.

Du kan ju testa att skifta slangarna till lastarn så att upp är ner och ner är upp och se ifall den fortfarande krånglar på lyften, är lastaren bara enkelverkande så "löser" det problemet :)

Skriv svar