Belarus "dåliga" rykte..
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:32
- Traktor: Belarus 920 1999
- Län: Västerbotten
Re: Belarus "dåliga" rykte..
Om vi skall vara korekta och det skall vi.
Noli regstrerades som bolag det år du skrev.
Men det ofisiella övertagandet av verksamheten sammanfaller med att Vitrysland blir egen stat.
Lagret av olevererade traktorer började byggas upp i och med den oreda som följde på Leonid Ilyich Brezhnev död 10 November 1982.
Men axelererade i och med peristroikan.
Vitrysland var för övrigt den sovietrepublik där produktionen upphörde sist av alla innan det slutliga sammanbrottet 26 desember 1991.
Den man som i skrivande stund är president i Vitryssland insåg att han för att beholla makten behövde pengar, Lösning rea ut alla restlager som fanns men inte fabrikerna.
//Rolf
Noli regstrerades som bolag det år du skrev.
Men det ofisiella övertagandet av verksamheten sammanfaller med att Vitrysland blir egen stat.
Lagret av olevererade traktorer började byggas upp i och med den oreda som följde på Leonid Ilyich Brezhnev död 10 November 1982.
Men axelererade i och med peristroikan.
Vitrysland var för övrigt den sovietrepublik där produktionen upphörde sist av alla innan det slutliga sammanbrottet 26 desember 1991.
Den man som i skrivande stund är president i Vitryssland insåg att han för att beholla makten behövde pengar, Lösning rea ut alla restlager som fanns men inte fabrikerna.
//Rolf
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:32
- Traktor: Belarus 920 1999
- Län: Västerbotten
Re: Belarus "dåliga" rykte..
OK jag överdrev åldern men komm i håg att de traktorer som såldes sist var de som först ställts på lager, så de som reades först var dåligt hopskruvade och de som reades sist hadde alla gummidelar sönderbrända av solen.
Detta åtminstone om man skall tro de grabbar som tog emot dem i sverige för att serva dem innan traktorerna levererades till kund.
Dessa grabbar gjorde så gått de överhuvud taget var möjligt för att kunderna skulle få en bra produkt och lyckades i det flesta fall.
//Rolf
Detta åtminstone om man skall tro de grabbar som tog emot dem i sverige för att serva dem innan traktorerna levererades till kund.
Dessa grabbar gjorde så gått de överhuvud taget var möjligt för att kunderna skulle få en bra produkt och lyckades i det flesta fall.
//Rolf
-
- Inlägg: 70
- Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:57
- Traktor: MTZ 820 med 920 motor
- Län: Västra Götaland
Re: Belarus "dåliga" rykte..
Läste på nåt annat forum att man skulle undvika årsmod från första halvan av -90 talet.
Själv har jag en 820 -94, det var en granne som hade den före mig så jag känner den sen ny
för jag har reparerat åt honom de senaste 20 åren. Det första problemet var generatorn,
axeln släppte i ankaret, sen läckte topplockspackningen vid oljekanalen, en spricka i
hydraulpumpen och läckage i kylet plus nån hydraulslang som inte blev så långlivad.
Sen gick den utan vatten och då blev blocket lite konstigt, men det var ju ett handhavande
fel. Efter det blev den stående ett tag sen köpte jag den och satte i en 920 motor, är
inte så stor skillnad mot 820 men det finns dock nåra.
Men om man jämför inköpspriset med en västbyggd så kan man reparera för
ganska många tusen och ändå ha pengar över till en korv med mos.
Det som jag tycker är sämst är packningar och gummislangar på de jag har skruvat i.
Bytte tätningar i lyftkolven till 3-punkten på en 80 tror det var en 77:a.
Vissa delar av tätningarna var helt förintade, har även sett det på Zetor.
Själv har jag en 820 -94, det var en granne som hade den före mig så jag känner den sen ny
för jag har reparerat åt honom de senaste 20 åren. Det första problemet var generatorn,
axeln släppte i ankaret, sen läckte topplockspackningen vid oljekanalen, en spricka i
hydraulpumpen och läckage i kylet plus nån hydraulslang som inte blev så långlivad.
Sen gick den utan vatten och då blev blocket lite konstigt, men det var ju ett handhavande
fel. Efter det blev den stående ett tag sen köpte jag den och satte i en 920 motor, är
inte så stor skillnad mot 820 men det finns dock nåra.
Men om man jämför inköpspriset med en västbyggd så kan man reparera för
ganska många tusen och ändå ha pengar över till en korv med mos.
Det som jag tycker är sämst är packningar och gummislangar på de jag har skruvat i.
Bytte tätningar i lyftkolven till 3-punkten på en 80 tror det var en 77:a.
Vissa delar av tätningarna var helt förintade, har även sett det på Zetor.
-
- Inlägg: 70
- Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:57
- Traktor: MTZ 820 med 920 motor
- Län: Västra Götaland
Re: Belarus "dåliga" rykte..
Den jag har kommer inte från Noli utan från Pihlgren, han ägde Vreten ett tag innan det
kursade och nya ägare tog över. Det stod privat import på första reg.beviset, på det jag
har nu står datum för första brukande i Sverige 1995-05-19.
Men han fick den i december -94, men det var väl lite hå och hej för det blev inte så
långvarit med den där importen.
Nån som vet mer om det där?
kursade och nya ägare tog över. Det stod privat import på första reg.beviset, på det jag
har nu står datum för första brukande i Sverige 1995-05-19.
Men han fick den i december -94, men det var väl lite hå och hej för det blev inte så
långvarit med den där importen.
Nån som vet mer om det där?
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:32
- Traktor: Belarus 920 1999
- Län: Västerbotten
Re: Belarus "dåliga" rykte..
Det jag har hört och detta kan vara fel är att det skall ha funnits handlare som haft avtal med den Norska importören och namnet Pihlgren har nämts i detta samanhang.
//Rolf
//Rolf
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:32
- Traktor: Belarus 920 1999
- Län: Västerbotten
Re: Belarus "dåliga" rykte..
Två tekniska saker som kanske kan vara intresanta är.
1: en Ingengör som jag jobbat med på ett orings produserande företag varnade för att använda syntetiska oljor på västtraktorer före 1985 och östtraktorer före 2000 eftersom han hävdade att dessa oljor förintar gummi som inte är anpassat för moderna oljor.
2: I Ryssland använder man frostskydsmedlet Tasol toll soviet fordon eftersom de mekaniker jag frågat hävdar att gummislangarna inte tål glykolen vi i väst använder.
//Rolf
1: en Ingengör som jag jobbat med på ett orings produserande företag varnade för att använda syntetiska oljor på västtraktorer före 1985 och östtraktorer före 2000 eftersom han hävdade att dessa oljor förintar gummi som inte är anpassat för moderna oljor.
2: I Ryssland använder man frostskydsmedlet Tasol toll soviet fordon eftersom de mekaniker jag frågat hävdar att gummislangarna inte tål glykolen vi i väst använder.
//Rolf
-
- Inlägg: 70
- Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:57
- Traktor: MTZ 820 med 920 motor
- Län: Västra Götaland
Re: Belarus "dåliga" rykte..
Kan vara förklaringen till att det var en norsk instruktionsbok.rolfburman skrev:Det jag har hört och detta kan vara fel är att det skall ha funnits handlare som haft avtal med den Norska importören och namnet Pihlgren har nämts i detta samanhang.
//Rolf
Det var ingen riktig garanti heller utan typ som en försäkring med 5000 sek i självrisk
Man får väl inte sälja en ny traktor eller bil i Sverige utan garanti.
Kan det där med privat import på reg.beviset vara ett sätt att kringgå detta?
Även dåvarande Hullert maskin i Vara fick sina reservdelar från Norge om jag
inte minns fel.
Re: Belarus "dåliga" rykte..
Hej! Ny medlem idag. Tänkte kommentera detta inlägg.
Jag köpte min Belarus 820 av Pihlgren i Arvika, hösten -96.
Har fungerat förhållandevis bra/dåligt för min lilla verksamhet.
Många fel har det varit men hankat mig fram, nu i över 20 år,
ca 2000 timmar på mätaren. Men för riktigt jordbruk har det
aldrig kunnat fungera. Klara kvalitets problem. Det säkraste
är nog motorn startar i alla väder. Ifall någon är intresserad
och kommenterar inlägget vidare. Så kan jag börja räkna upp
alla fel.
Men kan räknas till Pihlgren fördel. Känner mig inte lurad på
köpet. För han sa att delarna är billiga, så vilken ny traktor
som helst blir alltid minst 3 till 4 gånger dyrare i service.
T.ex. ny motor 30000kr. Ska då idag jämföras med t.ex
en granne som hade fel på växel lådan JD ca 2005. 150000kr
och kanske där av 50000 i arbetskostnad.Jag vet inte nu vad
en ny motor kostar idag. Men säkert inte i dessa summor. Och
jag lämnar inte traktorn till original service som debiterar hutlös
summor i arbetskostnad som 1000 till 2000kr/tim. Utan väljer
fristående traktorservice firmor eller ännu hellre händiga mekaniska
firmor som kanske ligger på ca 350kr/tim.
Kontentan. ska man köpa en Belarus så måste man vara mycket
händig själv och kreativ och leta upp service firmor som tar rimlig
timpeng och är händiga så inte arbetskostnaden drar iväg. Och framför
allt räkna med att den kan bli stilla stående mitt i vårbruket eller höskörden.
Kan i stort sett bli alla fel, som en original service kille sa till mig då traktorn
var ny.
Vidare kan jag upplysa om att Pihlgren i Arvika var den som konstruerade och
tillverkande Swedtrac ca 100 till 200 ex. Byggde på Scania, Saab och Ursus.
och som var först med lutande motorhuv för bättre framhjuls sikt.
Blev lite mycke på en gång. Ock om någon är intresserad så kanske jag
kan berätta mer om fel och åtgärd hur jag har löst det. Och eftersöka vidare
om historia på Swedtrac och Belarus import.
Får lägga till Swetrac länk också.
https://www.youtube.com/watch?v=q4uuFMyZ8FU
Hälsningar Stefan
Jag köpte min Belarus 820 av Pihlgren i Arvika, hösten -96.
Har fungerat förhållandevis bra/dåligt för min lilla verksamhet.
Många fel har det varit men hankat mig fram, nu i över 20 år,
ca 2000 timmar på mätaren. Men för riktigt jordbruk har det
aldrig kunnat fungera. Klara kvalitets problem. Det säkraste
är nog motorn startar i alla väder. Ifall någon är intresserad
och kommenterar inlägget vidare. Så kan jag börja räkna upp
alla fel.
Men kan räknas till Pihlgren fördel. Känner mig inte lurad på
köpet. För han sa att delarna är billiga, så vilken ny traktor
som helst blir alltid minst 3 till 4 gånger dyrare i service.
T.ex. ny motor 30000kr. Ska då idag jämföras med t.ex
en granne som hade fel på växel lådan JD ca 2005. 150000kr
och kanske där av 50000 i arbetskostnad.Jag vet inte nu vad
en ny motor kostar idag. Men säkert inte i dessa summor. Och
jag lämnar inte traktorn till original service som debiterar hutlös
summor i arbetskostnad som 1000 till 2000kr/tim. Utan väljer
fristående traktorservice firmor eller ännu hellre händiga mekaniska
firmor som kanske ligger på ca 350kr/tim.
Kontentan. ska man köpa en Belarus så måste man vara mycket
händig själv och kreativ och leta upp service firmor som tar rimlig
timpeng och är händiga så inte arbetskostnaden drar iväg. Och framför
allt räkna med att den kan bli stilla stående mitt i vårbruket eller höskörden.
Kan i stort sett bli alla fel, som en original service kille sa till mig då traktorn
var ny.
Vidare kan jag upplysa om att Pihlgren i Arvika var den som konstruerade och
tillverkande Swedtrac ca 100 till 200 ex. Byggde på Scania, Saab och Ursus.
och som var först med lutande motorhuv för bättre framhjuls sikt.
Blev lite mycke på en gång. Ock om någon är intresserad så kanske jag
kan berätta mer om fel och åtgärd hur jag har löst det. Och eftersöka vidare
om historia på Swedtrac och Belarus import.
Får lägga till Swetrac länk också.
https://www.youtube.com/watch?v=q4uuFMyZ8FU
Hälsningar Stefan
Re: Belarus "dåliga" rykte..
Hej igen!
Ser att jag måste kommentera mitt eget inlägg. Det som Swedtrac gör i länken
det har aldrig min Belarus kunnat göra.
Hälsningar Stefan
Ser att jag måste kommentera mitt eget inlägg. Det som Swedtrac gör i länken
det har aldrig min Belarus kunnat göra.
Hälsningar Stefan
Re: Belarus "dåliga" rykte..
Och ytterligare angående länken. Så har han problem med kylningen av motorn.
Som är vanligt på traktorer som är gamla med igenlagda kylare.
Stefan
Som är vanligt på traktorer som är gamla med igenlagda kylare.
Stefan