Traktorbeteckningar
-
- Webbplatsadministratör
- Inlägg: 243
- Blev medlem: tis 05 apr 2011, 20:09
- Traktor: T-42
- Län: Västerbotten
Traktorbeteckningar
Försöker bli klok på numreringen av belarustraktorerna..
T-40, T-42, 420 samt 425 är alla T-40 baserade.
Hur är det på MTZ sidan, är till exempel MTZ-50 och MTZ-500 också baserade på samma ryska MTZ?
T-40, T-42, 420 samt 425 är alla T-40 baserade.
Hur är det på MTZ sidan, är till exempel MTZ-50 och MTZ-500 också baserade på samma ryska MTZ?
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:32
- Traktor: Belarus 920 1999
- Län: Västerbotten
Re: Traktorbeteckningar
Numrering av MTZ om jag inte är helt felunderrättad, så var de tvåställinga tänkta för soviet marknaden, medans de treställiga var tänkta för export.
80 modellen var basmodellen för MTZ mdeans 50/500 var en bantad och 900 var en Väst anpassad modell.
de fyrställiga modellerna var en utveckling som påbörjades under den sista soviet ledaren.
Så i dag har den största MTZ 300HK.
Rätta mig om jag har fel.
//Rolf
80 modellen var basmodellen för MTZ mdeans 50/500 var en bantad och 900 var en Väst anpassad modell.
de fyrställiga modellerna var en utveckling som påbörjades under den sista soviet ledaren.
Så i dag har den största MTZ 300HK.
Rätta mig om jag har fel.
//Rolf
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:32
- Traktor: Belarus 920 1999
- Län: Västerbotten
Re: Traktorbeteckningar
Glömde två saker.
I Nordamerika har Belarus andra betekningar än i resten av världen.
I det nu hädangongna landet så var tanke och handlinge ofta helt skilda saker
I Nordamerika har Belarus andra betekningar än i resten av världen.
I det nu hädangongna landet så var tanke och handlinge ofta helt skilda saker
-
- Inlägg: 70
- Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:57
- Traktor: MTZ 820 med 920 motor
- Län: Västra Götaland
Re: Traktorbeteckningar
Nja de första mod. med gummihjul hade en siffra 1 och 2 sen kom 5 och 7 de fanns i några olika varianter. MTZ 7 var 4-hjulsdriven och hade oberoende kraftuttag.rolfburman skrev:Numrering av MTZ om jag inte är helt felunderrättad, så var de tvåställinga tänkta för soviet marknaden, medans de treställiga var tänkta för export.
80 modellen var basmodellen för MTZ mdeans 50/500 var en bantad och 900 var en Väst anpassad modell.
de fyrställiga modellerna var en utveckling som påbörjades under den sista soviet ledaren.
Så i dag har den största MTZ 300HK.
Rätta mig om jag har fel.
//Rolf
Hur många hade det på -50 talet?
1961 kom 50 lite senare den 4-hjulsdrivna som fick beteckningen 52, produktionen
var igång strax innan kommunistpartiets kongress 16 oktober.
1964 började exporten av 50/52 modellen. Man gjorde också en uppgradering av modellen
och ökade effekten från 60 till 65 hk.
I mitten -60 talet togs beslut på hög politisk nivå att en starkare modell skulle tas
fram på 75-80 hk. Det blev MTZ 80/82, tog ungefär 10 år innan den kom i produktion
från beslut. 800/820 är en moderniserad 80/82.
Det stämmer att det är 80/82 som är grunden för de andra tex. 500 serien
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: sön 10 apr 2011, 20:32
- Traktor: Belarus 920 1999
- Län: Västerbotten
Re: Traktorbeteckningar
Senad har vi de moderna .1 .2 .3 .4 som på senare tid kommit efter huvudbetekningen.
Enligt handalren i landet i öster så är det enligt följande
920 utan .x har en Euro-0 motor, portalframaxel och plåt kaross.
Tillval större hydraul sylinder, plastkaris typ 1 eller 2.
920.1 Euro-1 motor, italiensk framaxel, hydrauls spakarna flyttade till höger om sätet eljest som ovan.
920.2 Vitrysk kopia av den italienska framaxeln, hydraul spakarna på traditionel plats eljest som 920.1.
920.3 Euro-2 motor, plastkaros typ 3 eljest som 920.2.
Ytterligare tillval Våta bromsar, trepunkt med två enkelverkande sylindrar, italiensk framaxel.
920.4 Euro-3A motor "Doits" plastkaros typ 4, trepunkt med två enkelverkande sylindrar eljest som 920.3.
Ytterligare tillval MMZ motor obs comondrail i båda fallen.
Eller har jag farit med osanning?
//Rolf
Enligt handalren i landet i öster så är det enligt följande
920 utan .x har en Euro-0 motor, portalframaxel och plåt kaross.
Tillval större hydraul sylinder, plastkaris typ 1 eller 2.
920.1 Euro-1 motor, italiensk framaxel, hydrauls spakarna flyttade till höger om sätet eljest som ovan.
920.2 Vitrysk kopia av den italienska framaxeln, hydraul spakarna på traditionel plats eljest som 920.1.
920.3 Euro-2 motor, plastkaros typ 3 eljest som 920.2.
Ytterligare tillval Våta bromsar, trepunkt med två enkelverkande sylindrar, italiensk framaxel.
920.4 Euro-3A motor "Doits" plastkaros typ 4, trepunkt med två enkelverkande sylindrar eljest som 920.3.
Ytterligare tillval MMZ motor obs comondrail i båda fallen.
Eller har jag farit med osanning?
//Rolf